Connect with us
Pesti Hírlap, egy újság, sok élmény

Kiemelt hírek

Fürjes luftot rúgott a nagykörúti dugóvitában

Létrehozva:

Fotó: Pozsonyi Roland

Az államtitkár egy jelenleg nem létező biciklisáv megszüntetésére tett javaslatot.

Két nappal a Blaha Lujza téri kereszteződés forgalomnak való visszaadása előtt állt elő a főváros vezetésének szánt, a nagykörúti torlódásokra adott megoldási javaslatokkal Fürjes Balázs államtitkár. Ötletei nem csak igen gyorsan váltak okafogyottá, de úgy látszik, nem is voltak teljesen végiggondolva.

„Sok budapesti keres meg azzal, hogy a helyzet tarthatatlan, a dugók megbénítják a várost. Okkal dühösek az emberek. Nem lehet tovább feszíteni a húrt, a közlekedők türelme elfogyott” – olvasható Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár Facebook-oldalán. Az államtitkár a Blaha Lujza téren, a Népszínház utca torkolatában felvett videójában megfogalmazott aggodalmak szerint „Budapest elesett” és „közlekedési káosz lett úrrá a városon”, ez pedig azonnali cselekvést kíván. Fürjes közelebbről meg nem nevezett szakértőkre és a „budapestiekre” hivatkozva elő is állt a megoldással: szüntessék meg a nagykörúti kerékpársávokat. „Kérem a főpolgármestert, hogy legalább ideiglenesen adja vissza az elvett sávokat az autósoknak” – mondja Fürjes, miközben a kamera a Népszínház utca és a Rákóczi út közötti útszakaszt mutatta, ahol a kereszteződés felújítása miatt nem csak a 2×2 sávos közúti forgalmat, de a kerékpársávot is megszüntették a munkálatok idejére. 

Balogh Samu várostervező, Karácsony Gergely kabinetfőnöke sem ment el szó nélkül a videó mellett: „Tegnap Fürjes Balázs államtitkár arra kért minket, hogy szüntessük meg a biciklisávot a Nagykörúton a dugók csökkentése érdekében. Azt a biciklisávot, ami jelenleg nincs is a Blahán, hiszen a felújítás miatt a téren csak autós sáv halad át. Tehát a dugókat nem a Blahán jelenleg amúgy sem létező biciklisáv okozza, hanem a felújítás miatti 2×1 sávos korlátozás, no meg a sok autó. Ennyi erővel megszüntethetnénk a Kiskörúton lévő biciklisávokat is, több hatása annak sem lenne. Köszönjük a javaslatot.”

A Pesti Hírlap megkereste Balogh Samut, hogy miért azzal reagált Fürjes ötleteire, hogy a Blaha Lujza téren – a felújítás idejére – megszüntették a kerékpársávot, így hiába is próbálnák felszámolni azt, amikor az államtitkár a teljes nagykörúti kerékpársáv felszámolását javasolta. Mint a főpolgármester kabinetfőnöke lapunknak elmondta, minden út kapacitását a szűk keresztmetszetek határozzák meg, így azokat kell orvosolni. Hiába adnak vissza a kereszteződés előtt vagy után útfelületet az autósoknak, ha a Blaha Lujza térnél lévő útszűkület úgyis megfogja a forgalmat. „Fürjes javaslatának csak akkor lett volna értelme, ha a Blaha Lujza térnél lehetett volna – mondjuk a kerékpársáv kárára – visszaállítani a 2×1 sávot.”

Fürjes e mellett az autók helyett a tömegközlekedésnek kedvező nagykörúti lámpaprogram visszaállítását is javasolta. A villamosok helyett az autóforgalomra optimalizált lámpaprogramot az Autóklub javaslatára eszközölte a főváros, így nem világos, hogy a közúti dugók felszámolásában milyen szerepet szán neki az államtitkár, hiszen javaslata egyértelműen tovább lassítaná az autóval történő haladást. Balogh Samu e javaslatra külön nem tér ki friss posztjában, azt azonban már korábban elmondta, hogy a lámpaprogram épp úgy ideiglenes és mindössze a felújítás idejére szól, mint az irányonkénti 1-1 sáv elvétele az autósoktól.

Balogh végső érve Fürjes csütörtökön megfogalmazott javaslataival szemben úgy szólt: mivel a torlódásról a Blaha Lujza tér felújítása tehet, ezért az ellen leghatékonyabban a munkálatok gyors befejezésével lehet küzdeni. Mint ismert, a teljes keresztmetszet visszaadása a forgalomnak már másnap – 10 nappal a tervezett időpont előtt – megtörtént.

Legnépszerűbb cikkeink