Connect with us
Pesti Hírlap, egy újság, sok élmény

Kiemelt hírek

Bécs a fapados vasúton csak 9 euró, és nem kell tartani a lehúzástól

Zelki Benjámin

Létrehozva:

Fotó: Zelki Benjámin

Július 31-én érkezett Budapestre a cseh RegioJet. Olcsóbb a MÁV-nál, mégis jobb szolgáltatással kínál jegyeket Bécsbe és Prágába.

Ingyen kávé, ingyen víz, nagyon olcsó fedélzeti ételfogyasztás, pofonegyszerű jegyvásárlás. De az állami vasúttársaságot egyelőre mégsem kényszeríti versenyre. Mi az?

Péntek reggel 7 óra 25 perckor, 20 perccel a prágai vonat indulása előtt érkeztem a Déli pályaudvarra. Rögtön fel is tűnt a sárga vonat a kékek között. Ez az országban már a második RegioJet-vonal, a Prágából Fiuméba tartó járat ugyanis már június 30. óta közlekedik, és megáll Csornán.

Olcsóbb

De nézzük, miben is számít forradalmi újításnak a cseh vonat az eddig is elérhető kínálathoz képest Budapestről, hiszen Bécsbe 11, Prágába 7 vonatot indít az állami vasút naponta, egészen versenyképes menetidővel: az osztrák fővárosba 2 óra 31, a cseh fővárosba pedig 6 óra 33 perc alatt ér oda a vonat. A RegioJet napi 2 vonatot indít Budapestről, ugyanennyi érkezik vissza, és nem gyorsabbak, mint a már meglévők: Bécsbe 2 óra 33, Prágába 6 óra 52 perc alatt érkeznek Budapestről.

Na de mi a helyzet az árakkal? A következő szombat reggelére nézve Bécsbe a RegioJettel 9, míg az állami vasúttal 13 euró volt egy jegy. Prágába előbbi 16, míg utóbbi 19 euróért vinne el,

a Regiojet tehát valamivel olcsóbb, mint az állami vasút.

A szerelvény Vectron mozdonya (középen) a RegioJet nyitójáratának ünnepélyes fogadásán a Déli pályaudvaron 2020. július 31-én / Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Egyszerű jegyvásárlás

Amiben még ennél is jobb a RegioJet a MÁV-nál: a jegyvásárlás. A RegioJetre pofonegyszerűen, néhány kattintással meg lehet venni a jegyet online, még csak regisztrálni sem kell. És a jegyet sem kell bemutatni a vonaton, elég, ha az e-mailben küldött kódot megjegyezzük.

Sőt külön érdekesség, hogy a jegyemet nem is ellenőrizték egyáltalán

– és ez még csak nem is sajtóút volt.

Ehhez képest a MÁV vonataira eddig egyáltalán nem lehetett nemzetközi jegyet venni online. De mint korábban már megírtuk, a társaságnál éppen egy új jegyértékesítési rendszeren dolgoznak, és ennek első eredményeként Bécsbe július elejétől lehet vonatjegyet venni online, ennek neve Start Ausztria.

A RegioJet-vonaton komfort szerint négyféle jegytípus közül lehet választani. Bécsig 9 euró volt a legolcsóbb jegy, az termes kocsiba szól, ott négy ülés van egy sorban. A következő a 13 eurós jegytípus, az fülkés kocsiba szól, ott csak három ülés van egy sorban. Én azt vettem meg, mivel nagyon szeretem a fülkés kocsikat.

Reggeli kávéosztás a négyüléses, termes kocsiban / Fotó: Zelki Benjámin

A tömegtől azonban nem kellett tartani, a vonaton ugyanis feltűnően kevesen voltak:

a magyar utasok körében még láthatóan nem terjedt el a RegioJet, ami nem is annyira meglepő, hiszen csak egy héttel utazásom előtt indult.

A Délitől nagyjából 10 utassal indulhatott el a vonat, Kelenföldön újabb 10 ember szállt föl. Győrben már több külföldi is csatlakozott, de Bécstől vált csak igazán kihasználttá a vonat.

Még két, magasabb kategóriás osztályt is üzemeltet a RegioJet, amelyek szintén a megfizethető kategórián belül maradtak: a Relax elnevezésű osztályon termes kocsiban lehet ülni, ahol a mi oldalunkon nincs mellettünk másik ülés, ide a jegyárak 19 eurótól kezdődnek. Végül a Business classon is foglalhatunk helyet, ez is fülkés, de összesen négy ülés van csak egy fülkében, ennek ára 29 euró Bécsig.

Egy Business class fülke / Fotó: Zelki Benjámin

Nagyon olcsó ételek

A második szembetűnő pozitív élmény a kedves, fiatal személyzet volt, tőlük lehet ételt-italt is rendelni. Az állami vonaton megszokott drága büfékocsikkal, illetve a fapadosokon elérhető drága étel- és italkínálattal szemben

a RegioJetre egyáltalán nem érdemes előre csomagolt szendvicseket és bolti vizet hozni. Aki nem a legolcsóbb osztályra, hanem bármely másikra veszi a jegyet, annak ingyen víz és kávé is jár.

Emellett széles étel- és italválaszték várja az utasokat, és nemcsak a reklámszlogen szerint megfizethető áron: egy nagy adag Cézár saláta ára 2 euró 40 centbe került, míg egy adag majonézes burgonyasaláta csirkefalatokkal 2 euró 80 cent volt, egy sajttorta ára pedig csupán 40 eurócent volt. Ezt úgy lehet elérni, hogy az ételen és az italon nincs profit.

Fotó: Zelki Benjámin

A legjobb talán a RegioJetben az volt, hogy ugyanazt a komfortfokozatot nyújtja, mint egy átlagos intercity, a működése mégis a fapados járatokéval egyezik, mégsem volt az az érzésem, mint a fapadosokon, hogy állandóan le akarnak húzni, és hogy mindenért fizetni kell, ami picit is magasabb komfortot adna a minimumnál.

A RegioJeten ugyanis díjmentesen kiválaszthatjuk, hogy hova szeretnénk ülni. A jegyet pedig az utazás előtti 15. percig díjmentesen vissza lehet váltani.

Kell aggódnia a MÁV-nak?

A kérdésre a válasz az, hogy nem. Ugyanis ahogy a legtöbb, úgy a magyar belföldi vasúti piac sem liberalizált, így

hiába áll meg a vonat Budapesten és Győrben is, ezen a viszonylaton nem lehet használni, csak nemzetközi utazásra.

Ahogy Radim Jančura, a RegioJet tulajdonosa elmondta, erre tizenöt év múlva kerülhet sor, akkor ugyanis minden vasútvonalat tendereztetni kell már az Európai Unióban.

Legnépszerűbb cikkeink