Connect with us
Pesti Hírlap, sok élmény

Magyarország

Vitézy Dávid: 1000–1500 milliárd forintnyi a lemaradásunk a vasúti járműparkban

Létrehozva:

40-50 év közötti a MÁV vonalain közlekedő szerelvények átlagéletkora és nem kevesebb, mint 15000 milliárd forintos a technikai hátrány. Vitézy Dávid szerint lenne megoldás.

A MÁV-Volán-csoport elismerte, hogy a vasúttársaságnak mind a járműállománya, mind a vasúti pályája elöregedett, miközben a távolsági járművek mindössze negyedében működik klíma.

A közlekedési vállalat a 24.hu kérdéseire válaszul közölte: a cégcsoport átfogó infrastruktúrafejlesztési és járműbeszerzési stratégiája csak a rendelkezésre álló források függvényében valósítható meg. Elismerték, a járműveik átlagéletkora sajnos eléri a 40–50 évet annak ellenére, hogy az elmúlt másfél évtizedben 25 Traxx, 123 FLIRT, 40 KISS motorvonattal és 12 TRAM-TRAIN szerelvénnyel tudták korszerűsíteni a flottájukat.

Hozzátették: a helyzetet csak nehezíti a szomszédunkban dúló háború is. Az alkatrészek beszerzése sok esetben ellehetetlenült, vagy sokkal több pénzbe és időbe kerül, mint korábban, a beszállítói láncok nagy része „összeomlott”.

Elismerték azt is, hogy a nyári időszak beköszöntével és a hőhullámok hatására megnövekszik a klímákkal kapcsolatban a hőérzet miatti bejelentések száma az utasok részéről, azonban sokszor ez nem a klíma meghibásodását jelenti. A vasúttársaság összes kocsijának – ülőhelyek számára vetítve – 42 százaléka rendelkezik légkondicionáló berendezéssel, míg a távolsági forgalomban közlekedő járművek negyedében van hatékony klímaberendezés.

Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár szerint mind a szemléletváltás, mind a korszerűsítésre fordított beruházás összegének a megtérülése megvalósítható lenne, ha lenne szándék.

A portál megkeresésére Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár elismerte, hogy az uniós források hiánya most különös problémát okoz, de a közlekedéspolitika általánosságban a XX. században ragadt, máig sokkal többet költ az ország közútfejlesztésre. Elmondta, miközben a keleti országrészben elég kis kihasználtságú autópályák épülnek mindmáig magyar adófizetői, költségvetési forrásból, a regionális vasúthálózat vonalait bezárja a közlekedési kormányzat.

Vitézy szerint a szemléletváltás nehézsége mítosz, a gyakorlat azt mutatja, hogy ahol jó a szolgáltatás, ott tömegével jelennek meg az utasok is.

Becslése szerint legalább 1000–1500 milliárd forintnyi a lemaradásunk a vasúti járműparkban, ilyen nagyságrendben rendel Ausztria vagy Csehország jelenleg is vonatokat, miközben eleve jobb helyzetből indul, mint mi. Véleménye szerint a vasúti beruházások jelentős része 15–30 év alatt megtérül.

(Kiemelt kép: Vitézy Dávid. Fotó: Merész Márton)

Legnépszerűbb cikkeink