Connect with us
Pesti Hírlap, egy újság, sok élmény

Magyarország

Nemcsak stresszel, a vércukrot is megdobja a zaj

Létrehozva:

Csúcsforgalom a BAH-csomópontnál. Budapest, 2020. december 10. | Fotó: Pozsonyi Roland / 168.hu

A halált okozó környezetkárosítások sorában a zaj a légszennyezés után a második helyet foglalja el –  mondta a 168.hu-nak Herman Ottó Intézet Nonprofit Kft. zajvédelemi szakreferense.

„A nagy környezeti zaj stresszreakciót vált ki az emberi szervezetben, amelynek kimutatható jelei az érszűkület, a vérnyomás- és pulzusszám-emelkedés, gyorsuló légzés és fokozódó izomtónus, emelkedett vércukorszint. A túl hosszú ideig tartó vagy túl intenzív stresszhatás hozzájárul a magas vérnyomás, fekélybetegség, továbbá a cukorbetegség és a szívinfarktus kialakulásához” – figyelmeztetett Berndt Mihály.

Tudományos körökben egyetértés van abban, hogy zajszennyezés csökkentésével a szív és érrendszeri betegségek száma csökken. Emellett a 20-30 dB feletti hang zavarja az alvást. A 40 dB-nél erősebb zajok zavaró hatásuk miatt pszichés terhelést eredményeznek, amely mértéke nagyban függ az egyéni érzékenységtől. A 65 dB feletti zajok azon kívül, hogy magatartásbeli változásokat okozhatnak, zavarják a beszédértést és a koncentrálóképességet. A figyelem és a szellemi teljesítőképesség csökkenése révén növeli a balesetek gyakoriságát. Hosszú távon pedig a depresszió és az agresszív magatartásformák gyakoribb előfordulását okozza. A nagymértékű környezeti zaj stresszreakciót vált ki az emberi szervezetben, amelynek kimutatható jelei az érszűkület, a vérnyomás- és pulzusszám-emelkedés, gyorsuló légzés és fokozódó izomtónus, emelkedett vércukorszint – árnyalta tovább a drámai képet a szakértő.

Molnár Zsolt, a főváros szakmai főtanácsadója szerint Budapesten a legfontosabbnak a közlekedő járművek számán túl azok tömege, sebessége, az útburkolatok állapota, minősége és műszaki jellege a meghatározó. Példaként megemlítette a Veres Pálné utcát, ahol a kockakövek lerakása után a kétszeresére növekedett a lárma. Hozzátette, hogy ha Rákóczi út hat sávjának a gépjármű-forgalmának felét megszüntetnék, akkor is csak 2-3 decibelnyi terheléscsökkentést érnénk el, a jelenlegi 10 dB feletti konfliktushelyzethez képest.

Péter Alvarez / 168.hu

Legnépszerűbb cikkeink