Connect with us
Pesti Hírlap, egy újság, sok élmény

Kiemelt hírek

Megnőtt a női sport üzleti értéke

Pesti Hírlap

Létrehozva:

Fotó: MTI / EPA / TT Hírügynökség / Adam Ihse

A szakértők abban bizakodnak, hogy a nézőszám és a bevétel továbbra is erőteljesen növekedni fog.

Talán idén megrendezik az elmúlt évben elmaradt nyári olimpiai játékokat Tokióban, s ilyenkor megnő a kölcsönös érdeklődés a gazdaság szereplői és a sportolók menedzserei között. A tét nem csekély: kit – vagy csapatok esetében kiket – érdemes szponzorálni, hová érdemes befektetni? S eközben a női sportolók piaci értéke folyamatosan nő.

Új jelenségre hívta fel a figyelmet legfrissebb tanulmányában a Deloitte pénzügyi tanácsadó cég. Tapasztalataik szerint lassan, de biztosan csökken a különbség a férfi és női sportokból származó bevételek között, bár a folyamat még hosszúnak tűnik. A sportban lévő szponzorációs szerződések globális értékét 44,9 milliárd dollárra becsülik évente, aminek egyelőre töredéke kötődik női sporthoz.

Az erősödő televíziós nézettség és emelkedő nézőszámok azonban egyre több szponzort ösztönöznek arra, hogy nőkre is fókuszáljanak. Hatalmas pénzekről van szó, a Deloitte előrejelzése szerint a sportolónőkből származó globális bevételek idén ugyan még egymilliárd dollár alatt maradnak, de ez is mintegy kétszerese a 2018-as adatoknak. A szakértők abban bizakodnak, hogy a nézőszám – és ezáltal a bevétel – továbbra is erőteljesen növekedni fog ezen a téren.

 

Megéri a befektetés 

Magyarországon a Győr világszínvonalon teljesítő kézilabdacsapata 2017-ben, 2018-ban és 2019-ben egyaránt megnyerte a Bajnokok Ligáját. A csapatot a főszponzor Audi mellett több olyan nagyobb cég is támogatja, mint például az OTP Bank vagy a Szerencsejáték Zrt., mivel a nézőszám már alig marad el a férficsapatokétól, így ezeknek a tőketulajdonosoknak biztosan megéri a befektetés. 

Nálunk ugyan ma még nem számottevő, ám a női sportok között világszerte a futball éri el a legnagyobb tévés nézőszámot. A 2019-es franciaországi női világbajnokság a stadionokban rekordot döntött, emellett összesen 993 millió ember nézte a tévében, további 482 millióan pedig digitális felületeken követték a hölgyek játékát. Csak magát a döntőt 260 millió néző tekintette meg az elektronikus csatornákon. Korántsem véletlen tehát, hogy a PepsiCo ötéves megállapodást írt alá a női labdarúgás támogatásáról.

A Deloitte szerint a 2023-ban megrendezendő női világbajnokságra minden nemzeti válogatott rendelkezni fog egy, a férfi csapattól különálló szponzori szerződéssel. 

A szponzorációk mellett pedig a befektetések is nőnek, főként felvásárlások révén. A Real Madrid 2019-ben indította el női csapatát a madridi székhelyű CD Tacon csapatának megszerzésével – 500 ezer euróért vásárolták fel a klubot.

 

Eurómilliók

Az Egyesült Államokban a US Open női teniszversenyeinek nézettségi adatai legutóbb összességében magasabbak voltak – a járványveszélyt megelőzően –, mint a férfi versenyeké. 2019-ben a döntő, ahol egy amerikai játékos is szerepelt, 3,1 millió nézőt vonzott, ami többnek bizonyult, mint az amerikai játékos nélküli férfi döntő nézettsége, amelyet 2,8 millióan követtek. 

Olyan, nálunk szinte ismeretlen sportoknál, mint a krikett, hasonló tendenciákat lehet érzékelni. A 2020-as világbajnokság nyitómeccsét, amelyet Ausztrália és India vívott (az utóbbi otthonában), 3,6 millióan nézték a két országban, míg világszerte 20 millióan. 

S folytathatnánk a sort: az Egyesült Királyságban 2,6 millióan tekintették meg a 2017-es női rögbi világbajnokság utolsó mérkőzését. De még az olyan, viszonylag ismeretlen, kizárólag nők által űzött csapatsportban is, mint amilyen a netball (egy, a kosárlabdára emlékeztető játék), a 2019-es Világkupa elődöntőjének 550 ezer nézője volt Nagy-Britanniában. 

A közönség növekedésével, a televíziós adások és más csatornák bővülésével a női sportok közvetítési jogainak piaca is párhuzamosan fejlődik. Az angol BBC például 10-12 millió eurót fizetett az Angliában sorra kerülő 2021-es (2022-re halasztott) női labdarúgó Európa-bajnokság jogaiért, azzal az egymillió euróval szemben, amit a Channel 4 fizetett 2017-ben. Franciaországban a Canal Plus és a TF1 csatornák közösen szereztek jogokat az Euro 2021-re 13 millió euró értékben, ez több mint kétszerese a 2017-ben kifizetett 5 millió eurónak. A női sportolók üzleti értékét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az Egyesült Államokban a nemzeti női jégkorong liga mérkőzéseinek élő közvetítésére hároméves szerződést kötött egy televíziós társaság, amire korábban még nem akadt példa. 

 

Kiegyenlítődés 

Azonban nem csak így érkezik tőke a női sportba: a nemzetközi versenyek pénznyereményeinek összege is növekszik, ami növeli a válogatottak bevételeit. A 2019-es női futball világbajnokság 30 millió dollár összdíjazású volt, amiből 4 millió dollár a győztes csapatot illette meg. „Ezek is jól mutatják, hogy a női sportnak óriási potenciálja van, egyre nagyobb értéket jelent a szponzoroknak, befektetőknek és a szurkolóknak egyaránt” – vélekednek a Deloitte-nál. Ennek a megállapításnak a jogosságát bizonyítja az is, hogy a tenisz Grand Slam-tornákon a férfi és a női győztes is ugyanannyi pénzt vihet haza. Így történt ez a napokban befejeződött Austral Openen is, ahol mindkét nembeli sportolók díjazása egyaránt 31 250 000 ausztrál dollár (majdnem 7 és fél milliárd forint) volt.

Bonta Miklós

Legnépszerűbb cikkeink