Connect with us
Pesti Hírlap, egy újság, sok élmény

Kiemelt hírek

Szijjártó a fedélzeten, Szíjj száját nem nyitotta szóra

Létrehozva:

Forrás: Youtube / Benetti Yachts

Nem válaszolt az újságírók megkeresésére Szíjj László, annak a jachtnak a tulajdonosa, amelynek fedélzetén fénykép készült a kormány szerint éppen a munkáját végző Szijjártó Péter külügyminiszterről. A 24.hu Szíjj gazdasági érdekeltségeiről és a hajóról alapos összeállítást közöl.

„Köszönöm az érdeklődést” – mindössze ennyit mondott és már el is köszönt Szíjj László a 24.hu újságíróinak, akik azt próbálták megtudni, hogy Szijjártó Péter külügyminiszter milyen minőségében tartózkodott a tiszakécskei milliárdos jachtján: hivatalos vagy baráti látogatáson? A lap munkatársai így azt sem tudták megkérdezni az építőipari vállalkozótól, hogy milyen ellenértéket kap vagy kapott a külügyminisztertől a jachtozásért cserébe – ez pedig igencsak lényeges kérdés Szijjártó jövedelmi viszonyait és a jacht horribilis fenntartási költségeit összevetve.

Szíjj László pedig – az Orbán Viktor magánrepülőzését álló futballklub-tulajdonos Garancsi Istvánhoz hasonlóan – nagyon sokat és nagyon gyorsan nyert. Néhány év alatt Magyarország negyedik leggazdagabb embere lett, a Forbes legutóbbi rangsorában már 207 milliárd forintra becsülték a vagyonát – emlékeztet a 24.hu cikke. A tiszakécskei vállalkozó csak 2012-ben vétette észre magát, amikor elnyerte a Makó és az országhatár közötti sztrádaszakasz 46,5 milliárd forintos építési munkáját. Nemcsak azért, mert addig egyetlen kilométer autópályát sem épített, hanem mert Simicska Lajos cége elől vitte el a jókora állami megrendelést. A 2011-ben még csak 22 milliárd forint árbevételig jutó Duna Aszfalt néhány év alatt lekörözte a Közgépet: a második Orbán-kormány idején út- és vasútépítésben mindent vivő Simicska-cég 2010-től öt év alatt összesen 23 milliárd forint osztalékot sepert be, és csúcsévében, 2014-ben 113 milliárd forint forgalmat produkált. Ehhez képest a Duna Aszfalt tavaly 157 milliárdos árbevétel mellett 24,4 milliárd forintos adózott eredményt ért el, ami a G7 szerint nemcsak a cég, hanem a magyar építőipar történetében is rekord.

A lap összeszedte a Duna Aszfalt nagyobb állami megrendeléseit is, mint például a a zalaegerszegi ZalaZone tesztpályát, az M44-es gyorsforgalmi út Lakitelek és Tiszakürt közötti szakaszának tervezését és kivitelezését, az M44-es gyorsforgalmi út Lakitelek és Tiszakürt közötti szakaszának tervezését és kivitelezését és az M30-as autópálya Miskolc és Tornyosnémeti közötti három szakaszának kiépítését. Szíjj László cégcsoportja leányvállalatai révén külföldön is érdekelt: Bulgáriában alapított vasútépítője a Rail-Via International AD, lengyelországi vállalakozása az AZI-BUD Spz.o.o., horvátországi filiáléja pedig az Osijek Asfalt d.o.o.

A cikk szerint a nagyszabású állami építkezéseken szinte kezdettől a felcsúti multimilliárdos, Orbán-bizalmas Mészáros Lőrinc cégeivel egy csapatban bukkant fel Szíjj, majd más területeken, így agrárvonalon és a bankszektorban is közösködtek. A NER belső viszonyait közelebbről ismerők a Mészáros-Szíjj duó felállását, munkamegosztását úgy írják le, mint ahogyan Simicska és Nyerges Zsolt működött együtt annak idején. Nem is látták sok értelmét a Simicska-Nyerges vagyon szétszálazásának, és így vannak ezzel Mészáros és Szíjj esetében is.

„A NER szakszervezeti üdülője”

A 24.hu cikke az Átlátszóra – amely Szijjártót is megörökítette a fedélzeten – hivatkozva írja, hogy a jacht ugyan – egy máltai offshore cég közbeiktatásával – Szíjj László tulajdonában áll, az a valóságban a kormánytagok és kormányközeli üzletemberek „szakszervezeti üdülőjeként” funkcionál, amelyre most éppen Szíjjártó kapott „beutalót”. Mint írják: az Orbán-rezsim történetében a Simicska-korszakot felváltó, több vagyonkezelős modellben az egyik vagyonos Szíjj László, és forrásaink közül többen azt állítják, vagyona körülbelül annyira a sajátja, mint amennyire Andy Vajnáé volt a TV2. Utóbbiról úgy tudtuk évekig, hogy a sztárproduceré, a versenyhivatal engedélyezte is neki a legnagyobb nézettségű kereskedelmi tévé megvételét, majd évekkel később a G7 kiderítette, hogy az egészet egy jelentéktelen cinkotai családi házból finanszírozták, és bár van megnevezett tulajdonosa, ez nem feltétlenül fedi a valódi tulajdonviszonyokat.

Legnépszerűbb cikkeink