Connect with us
Pesti Hírlap, egy újság, sok élmény

Kiemelt hírek

Így szorulnak ki szállodák a beígért támogatásból

Létrehozva:

„A turizmust, ahogy az első hullám idején, most sem hagyjuk cserben” – hirdeti büszkén a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ honlapja. Mégis úgy tűnik, sok szálloda maradhat ki a kormányzati segélyezésből.

Mivel a 30 napra elrendelt járványügyi korlátozások miatt a szálláshelyek nem üzemelhetnek, a meghiúsult foglalások 80 százalékát megtéríti az állam. Egyesek azonban úgy érzik, esélyük sem volt megfelelni a feltételeknek. Orbán Viktor november 11-én jelentette be, hogy az egy hónapra, tehát december 11-ig kihirdetett szigorítások idejére megtérítik a lefoglalt vendégéjszakák 80 százalékát. Ez a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) rendszerén keresztül történik, ahová július elsejétől minden szállásadónak kötelező adatot szolgáltatni: a szálláshely szoftvere a napi zárást automatikusan beküldi a központba. A gépek a NAV-hoz is be vannak kötve, ez biztosítja a szabályos könyvelést.

Ha nulla, akkor nulla

Az NTAK november 8-án, tehát 2 nappal a kihirdetés előtt lementette a szállodák aznapi foglalási állapotát, a Turisztikai Hivatal pedig ez alapján számolja ki a támogatást, és elutalja. Ha tehát aznap valamilyen adat hiányzott a jelentésből, utólag már senki sem tudott azokon módosítani. Részben ez lehetett az oka, hogy egy 50 szobás Borsod megyei szálloda is hoppon maradt.

„Az elmúlt 5 hónapban senki nem jelezte, hogy szállásdíjat is kéne rögzíteni, és mivel a szoftver automatikusan nullás számlával ment, így november 8-án szállásdíj nélkül kerültek az adataink a központba. Mikor felhívtuk őket, azt mondták, az a Turisztikai Hivatal és az NTAK álláspontja, hogy akinek nullás zárása volt, annak a támogatása is nulla lesz. Annak ellenére, hogy megkapták a foglalásaink hivatalos jelentését” – mesélte csalódottan a hotelt édesapjával üzemeltető Szabó Dávid, aki emiatt 204 vendégéjszakát, közel 2 millió forintot bukott el teljesen. Az ügyfélszolgálaton elmondták, azóta sokan fordultak hozzájuk ugyanezzel a panasszal, de akkor sem tehetnek semmit.

Szabó Dávid úgy véli, mivel az NTAK nem tette kötelezővé a szállásdíj rögzítését, ezért nem is kérheti számon ezeket. „A szállásdíjakat egyébként a napi záráskor küldi a központba a szoftver, tehát már a foglaláskor kéne rögzíteni ezeket. Ez azonban nem életszerű” – magyarázza Dávid. A szállásadók rendszerint csak a vendég érkezésekor vagy távozásakor rögzítik a szállásdíjat: ekkor derül ki véglegesen, hogy mekkora is lesz az összeg, a foglalást ugyanis bármikor lemondhatják, kevesebben érkeznek meg a családból, de olyan is van, hogy valaki hamarabb hazamegy. „Mostanában pedig a koronavírus miatt mondták vissza sokan az útjukat az utolsó pillanatban. Így lehetetlen előre rögzíteni a díjakat” – tette hozzá a szállodás. A szállásdíjat számon kérni szerinte azért sem korrekt, mert például pont az állami szálláskezelő szoftver, a Vendégem applikáció egyáltalán nem küld szállásdíjat, tehát az ezt használókat eleve kizárták a támogatásból.

100 euró, 80 forint

„Az egészben az a tisztességtelen, hogy a turizmus nagy kisegítő csomagjáról regélnek, amiből pont azok a szálláshelyek maradnak ki, akiknek a legnagyobb szüksége lenne a segítségre” – mondta Szabó Dávid, aki azt is elárulta, a trükkös feltételek miatt már az első hullámban is kimaradtak a kormányzati mentőcsomagból, amikor pedig miskolci éttermük dolgozóira kértek bértámogatást, kétszer is elutasították őket. Úgy érzi, a támogatásokat sokszor szimpátia alapján osztják, és csak egy szűk kört érnek el, akik valamiért mindig meg tudnak felelni a feltételeknek. Egy biztos, az NTAK informatikai rendszerében vannak hibák. Egyes szállásadók például euróban könyvelik el a díjakat, de ezt a rendszer forintként értelmezi, ezért nagyra fog kerekedni a szemük, amikor a 100 eurós foglalásuk után kézhez kapják a vaskos 80 forint támogatást. 

Miután az NTAK nem válaszolt a kérdéseinkre, a Pesti Hírlap szállásadónak adva ki magát hívta fel az ügyfélszolgálatot, ahol az ismert válaszokat kaptuk. Arra a kérdésre, hogy az ügyfeleknek miért nem adtak pontos tájékoztatást a feltételekről, nem válaszoltak, csak elismételték, valós adatokat kell megadni, a nullás díj pedig nem az, utólagos adatpótlást viszont nem engedélyeznek. Szerintük az előfoglalás díját attól még lehet rögzíteni, ha később változik a befizetett szállásdíj.

 

Legnépszerűbb cikkeink