Connect with us
Pesti Hírlap, egy újság, sok élmény

Archív cikkek

Megvan a pénzügyi megállapodás, magyar hitelből gyárthat egyiptomi vasúti kocsikat egy orosz cég

Pion István

Létrehozva:

Az orosz Transzmasholding közleménye szerint megszületett a megállapodás a három ország között. Az üzletben eredetileg a Dunakeszi Járműjavító is részt vett volna, de a közlemény nem említi a nevét.

Megszületett a pénzügyi megállapodás a magyar állam, Egyiptom és az orosz Transzmasholding között a már évek óta tervezgetett giga-üzletre, amely szerint 1300 vasúti kocsit gyártanának az oroszok Egyiptomnak, derül ki a Transzmasholding hétfői közleményéből.

Az eredeti tervek szerint a Transzmasholding – amelynek leányvállalata, a Metrovagonmas a 3-as metró kocsijait is felújította – mellett egy magyar járműgyártó-vállalat is részt vett volna a kocsik előállításában, és a termelés 50%-a Magyarországon kellett volna, hogy történjen, de ebben a közleményben erről nincsen szó.

Az üzletben korábban úgy volt, a Dunakeszi Járműjavító (DJJ) vett volna részt magyar oldalról, emiatt adta versenyeztetés nélkül a magyar állam egy rendelettel még tavaly májusban a Transzmasholding kezébe a DJJ-t. Ezt a határidőt később kitolták november végéig, de az üzlet mind a mai napig nem ment végbe, és ezzel kapcsolatosan a legutóbbi, januári hír az volt, hogy a DJJ egyes tulajdonosai – akik közt a járműjavító és a MÁV alkalmazottjai is szerepelnek kis részben, a többségi tulajdonos a magyar állam és a MÁV – nem járulnak hozzá az üzlethez.

Közben az első két vasúti kocsit az orosz gyártó le is gyártotta, ezek Magyarországra érkeztek, és itt, a MÁV pályahálózatán kezdték meg próbafutásukat novemberben.

Vasúti berkekben úgy terjedt a hír, az üzletnek már csak egy utolsó akadálya volt: hiányzott a végső megállapodás a hitelről, amelyet a magyar Eximbank finanszírozott volna. Ez az akadály hárult tehát most el. A korábbiakhoz képest újdonság, hogy sem a Dunakeszi Járműjavító, sem másik magyar gyártó neve nincs megnevezve a közleményben, kérdés, tehát, Magyarországnak mi haszna így az üzletből. Az is változás, hogy a közlemény szerint az orosz Roseximbank is a finanszírozók között szerepel, a magyar Eximbankkal közösen.

A Transzmasholding novemberben a felszámolás közelébe került Csepel Műveknél is bejelentkezett, nekik is felajánlotta, hogy részt vehetnek az Egyiptomnak szánt kocsik legyártásában, azóta erről sem érkezett hír.

Kérdeztük a Külgazdasági- és Külügyminisztériumot az üzlet részleteivel kapcsolatosan, amint megérkezik válaszuk, frissítjük a cikket.

Legnépszerűbb cikkeink