Connect with us

Kiemelt hírek

Chiphiány miatt drágulnak az autók

Létrehozva:

Képünk illusztráció | Fotó: Matthias Balk / Picture-Alliance via AFP

Leállt a chipgyártás, és 2023 előtt nem is tér magához.

Addig az autógyárak vagy felfüggesztenek bizonyos választható funkciókat vagy teljesen leállítják az érintett modellek gyártását.

A világon három nagyobb és pár kisebb chip gyár van. A legnagyobbak közé tartozik tajvani TSMC, a dél-koreai Samsung és kizárólag saját márkát gyártó amerikai Intel. A TSMC és a Samsung több cégnek is gyárt félvezetőket. A pandémia hatására sok gyár leállította a termelést, a vezető chip gyárak is kénytelenek voltak visszább venni, de az igazi mélyrepülését nem a járványhelyzet okozta, hanem a nagy félvezető igényű szórakoztató elektronikai  eszközök megjelenése. Ezekben csúcskategóriás processzor és erős videókártya van, tehát dupla annyi félvezetőre van szükség a gyártáshoz. A kiemelkedő minőség eredményezte a nagy keresletet, de a gyártásához nincs elég kapacitás. 

 

Megjelentek a csempészek 

A nyár közepén kínai csempészek a testükhöz ragasztva próbáltak chipeket Makaóba átvinni, de a lebuktak. A hongkongi vámhivatal 1,3 milliárd forintnyi alkatrészt foglalt le. A csempészek 256 tizedik generációs Intel Core sorozatú chipet próbáltak átcsempészni Makaóba. Bő egy hétre rá újra próbálkoztak, ugyanott, csak más módszerrel. Ötvenkét Intel chipet vettek észre a vámosok egy  autó  első ülésébe tömve. A kapcsolódó példányok összértékét körülbelül 130 000 dollárra becsülik, ami megközelítőleg negyvenmillió forint.
Nem csak a számítástechnikára hat negatívan a chip hiány, hanem az autógyártásra is. Az új járművek teljesen digitalizáltak, az autóban lévő monitor, de még a vezérlőpult működéséhez is szükség van a chipre. A pandémia alatt az autógyárak eladták tartalék chip készleteiket, mivel nem gyártottak autókat. Ezt valószínűleg megbánták, mivel most gyártanának, de nem tudnak. 

 

Szűkülő kínálat, bővülő kereslet

A félvezetők globális hiánya tovább szűkíti gyártáshoz használt chipek kínálatát, és ez óriási pusztítást végez az autóiparban, és minden olyan iparágban, ahol chipeket használnak. Szinte minden gyártó szembesült gyártási késedelmekkel és átmeneti leállásokkal, miközben várnak a chipekre, ami nélkül még a gyártó sorok sem üzemelnek. Például  a Cadillac a napokban bejelentette, hogy ideiglenesen felfüggeszti a Super Cruise vezetőtámogató és felügyeleti technológia gyártását.
Más gyártók azt állítják, hogy vagy felfüggesztenek bizonyos opcionális funkciókat, vagy teljesen leállítják a gyártást. A világ egyik legnagyobb gyártója, a Toyota azt közölte, hogy októberben 60-80 ezerrel kevesebb járművet gyártott. Egyes elemzők csaknem 8 millió jármű gyártási kiesését jósolják az év végéig, mivel a chiphiány elhúzódik.

Árat emelnek

A TSMC piaci források szerint 10-20 százalékos áremelésre készül például, a legfejlettebb félvezetők ára 10 százalékkal, míg másoké, mint például, amit az autóipar is használ, 20 százalékkal emelkedhet akár már az év végéig.
A hiány hatása Magyarországot is érinti. Már érezhető a használtautók drágulása és előreláthatólag 2023-ig folytatódni fog. A gyártók azt ígérték, hogy addigra számolják fel a készlet hiányt. 

 

„Hiánygazda(g)ság”

Már most is tele van az internet több visszaélésről szóló beszámolóval. Vannak akik a chip hiányban az üzletet látják. Felhalmoznak sok olyan elektronikai eszközt, amiben van chip és ezeket drágábban adják tovább netes portálokon.
Szakemberek szerint a koronavírus-járvány arra kényszeríti a magyar járműipart, hogy hihetetlen ütemben alkalmazkodjon a jelenlegi helyzethez. Ebben a nagyon nehéz működési környezetben a pandémia előtti termelési mennyiséget még nem sikerült elérni, viszont erős kereslet tapasztalható a szektor termékei iránt. A Magyar Suzukinál 2021-ben a globális félvezető hiány miatt körülbelül egy havi termelési darabszám esett ki, jelenleg egy műszakban folyik a termelés – tájékoztatta Bonnár-Csonka Zsuzsanna kommunikációs vezető az MTI-t.
Szakértők azt mondják, hogy akinek nem sürgős az inkább halassza el az autóvásárlást  most   és kedvezőbb áron vásárolja meg a kívánt járművet.

 

Markó László

Legnépszerűbb cikkeink