Connect with us
Pesti Hírlap, sok élmény

Magyarország

Juttatások erősítik a forgalmat húsvét előtt

Létrehozva:

Vásárló a Hunyadi téri piacon | Fotó: Dimény András

Kimondottan erős húsvéti forgalomra számítanak a hazai áruházláncok az év eleji juttatások kézhezvétele és a pandémia miatti korlátozások megszűnése után. A vásárlók elsősorban az olcsóbb és akciós termékek iránti érdeklődnek.

Az infláció óvatosabbá teszi a vásárlókat, többet válogatnak, de a drágulás ellenére mennyiségben is bővülni fog a húsvéti forgalom a tavalyihoz képest – mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Az élelmiszervásárlások megugrása mellett most nagyon élénk az iparcikk-üzletek forgalma is, hívta fel a figyelmet. A nagyobb költekezést több tényező együttes hatása okozza. Év elején emelkedtek a keresetek, és további juttatások miatt nőtt a háztartások vásárlóereje, ami megjelenik az üzletekben.

A szakember szerint a forgalom növekedése nagyobb arányú lesz az iparcikkeknél, a többletjuttatásokat várhatóan nagyobb értékű beszerzésekre költik a családok. A koronavírus-járvány miatti korlátozások megszűnése után szívesen térnek vissza a hagyományos üzletekbe a vásárlók.

 

Vendégvárásra készülnek

Jelentős forgalomnövekedésre számít a húsvéti szezonban az előző év hasonló időszakához képest az Aldi. A bővülést az is segíti, hogy idén az ünnep fizetés utáni időszakra esik, így a húsvét előtti nagybevásárlások során több vásárlóra és nagyobb költésre van kilátás. Bár erős keresletet tapasztalnak az élelmiszerek iránt, érzékelhető a fogyasztók szokásosnál is nagyobb árérzékenysége. A vásárlók jelentős része az olcsóbb, illetve az akciós termékeket keresi, és sokan időzítették vásárlásukat a kuponakciók időszakára. A legerősebb forgalom a nagypénteket megelőző csütörtökön és nagyszombaton várható. Számításaik szerint az ünnepet megelőző időszakban a vásárlások átlagos értéke jelentősen, akár 30-40 százalékkal is meghaladja a máskor tapasztaltat.

Az Auchan kétszámjegyű forgalomnövekedést vár a tavalyi húsvéti időszakhoz képest. Kiemelték, hogy a húsvéti csokoládék esetében darabeladásban is kétszámjegyű a növekedés, sonkák esetében pedig közel 10 százalékos. Érezhető a pozitív hatása annak, hogy az idei ünnepet már nem érintik a járvány miatti korlátozások, a vendégvárás érződik a sós-fűszer, az édesség és az ital területeken is. Ugyanakkor az Auchan tapasztalatai szerint már a magasabb kategóriás iránt is élénkül a kereslet az akciós termékek mellett. A cég számára a húsvét a második legerősebb szezonális időszak a karácsony után, ezzel indul a tavaszi nem-élelmiszer szezon is.

 

Fizetések után nagyobb a költekezés

A CBA eddigi tapasztalatai alapján egyértelműen magas forgalomra számítanak, a 10 százalékot is meghaladhatja az idei húsvéti forgalom növekedése az előző évihez képest. A decemberi forgalmi szintet ugyanakkor valószínűleg nem fogja elérni. A vállalat a 2021-es szezonban is kevéssé érzékelte a koronavírus-járvány negatív hatását, a forgalom akkor is emelkedett. A CBA-nál az is érezteti hatását, hogy az idei húsvét a fizetések utáni időszakra esik. Az utolsó héten a legnagyobb a vásárlói roham, nagyjából 20-30 százalékkal többet költenek a vevők egy-egy vásárlásnál, és jóval többen is vásárolnak ezekben a napokban az átlagos időszakhoz képest. A forgalom online is megélénkül.

A Pennynél a húsvéti időszak a következő legforgalmasabb karácsony után, korábbiakhoz hasonlóan ebben az évben is jelentős bővülést várnak. Az üzletlánc tavalyi adatai alapján az ünnep előtti és alatti időszak forgalma a vállalat éves forgalmának 4 százalékát teszi ki. A Penny forgalmára hatást gyakorol az árstop, a SZÉP-kártya kiterjesztése a kiskereskedelmi szektorra, illetve az élelmiszerek drágulása, felértékelődnek az akciós árak, valamint a különböző promóciók.

 

Pandémia előtti forgalom

A Spar az elmúlt hetekben tapasztalt tendenciák alapján a forgalom növekedésével számol. A cég forgalmára pozitívan hat, hogy a koronavírus-járvány miatt korábban szükségessé vált korlátozásokat már feloldották. Az élelmiszerek drágulására a vásárlók az alacsonyabb árfekvésű termékek előnyben részesítésével reagáltak.

A Tesco úgy látja, hogy visszatérhet a járvány előtti lendület a húsvéti fogyasztásban. A visszarendeződés az év során már korábban megkezdődött, és arra számítanak, hogy az idei húsvét a 2019-eshez hasonló forgalmú lesz. Az áruházláncnál a vásárlók érezhetően inkább az olcsóbb élelmiszereket választják. A prémium termékeiket főként a magasabb jövedelmű vásárlók keresik, ők egyelőre korlátozott mértékben váltanak olcsóbb termékek. A Tesco szerint a húsvéti forgalom a várható növekedés ellenére sem közelíti majd meg a tavalyi karácsonyi szezon forgalmát, mert karácsonykor a nagyértékű ajándékok sokkal népszerűbbek, míg húsvétkor ezek kevésbé meghatározóak.

 

MTI / PH

Legnépszerűbb cikkeink