Connect with us
Pesti Hírlap, sok élmény

Nagyvilág

Az olvasással a matematikai gondolkodás is fejlődik

Létrehozva:

Képünk illusztráció | Fotó: Shutterstock

Egy amerikai professzor, Christopher McNorgan, a Buffalói Egyetem munkatársaként publikált legutóbbi munkája a diszlexia kutatására irányult.

A kutatás során számára is megdöbbentő felfedezést tett. Eredményei ugyanis egyértelműen azt bizonyítják, hogy az agy olvasási készségekért felelős, kölcsönhatásban lévő agyterületei olyan, az olvasással nem összefüggő tevékenységekben is részt vesznek, mint a számok sokszorozása. Ez azt jelenti, hogy az írás, az olvasás és az aritmetika, ha az agyi kapcsolódási pontok szempontjából vizsgáljuk, átfedésben lehetnek. „Az eredmények rávilágítanak az írás-olvasás fontosságára, mivel egyértelművé teszik, hogy milyen agyterületekre hat az olvasási készség, és ez útmutatást ad arra vonatkozóan, hogy miként viszonyuljunk más feladatokhoz, és hogyan oldjunk meg más problémákat. Az olvasás a minden – és ez a megállapítás jóval több hangzatos jelmondatnál: ez egy kutatás végleges konklúziója” – idézte a Medical Xpress hírportál McNorgant, a Buffalói Egyetem pszichológia tanszékének adjunktusát, aki eredetileg azt kutatta, hogy lehetséges-e diagnosztizálni a gyerekkorban fellépő diszlexiát az agy olvasás-feldolgozási mechanizmusai alapján.

A kísérletben résztvevők nyelvi és matematikai feladatokat kaptak. A kapcsolódási pontok ujjlenyomata ennek ellenére azonos volt: a matematikai és a nyelvi csoport adatai alapján 94 százalékos pontossággal volt kimutatható a diszlexia. A felfedezett hasonlóságok végül megváltoztatták McNorgan eredeti kutatásának irányát, mivel nemcsak a diszlexia diagnózisára nyílt lehetősége, hanem azt is nyilvánvalóvá vált, hogy az agy olvasási csatlakozási pontjai a matematikai műveletekért felelős agyterületekre is kihatnak: különböző feladatokat látnak el, de ugyanahhoz a funkcionális hálózathoz tartoznak. Az adjunktus úgy véli, hogy a kutatási eredmények az irodalom és az olvasás támogatásának fontosságára is felhívják a figyelmet. „Az eredmények azt mutatják, hogy az olvasási készségeink is hatnak arra, hogy miként oldunk meg más területekhez tartozó problémákat, valamint segít benne, hogy jobban megértsük a matematika vagy az olvasás elsajátításával küszködő gyerekeket” – mondta McNorgan.

Qubit / PH

Legnépszerűbb cikkeink