Connect with us
Pesti Hírlap, egy újság, sok élmény

Kiemelt hírek

Tartalmatlan tanmese

Svébis Bence

Létrehozva:

Forrás: ADS Service Kft.

Végy egy rész Fűrészt, egy rész Motelt és egy rész Játsz/má-t. Keverd, de ne dolgozd össze, vonj ki belőle minden fantáziát és eredetiséget, és máris kész a már címében is kínos #kövessbe című film.

Online világunkban minden a like-okról és a követésekről szól, nincs ez másként filmünk hősének életében sem. Cole abból él, hogy elutazik a világ különböző pontjaira, ott mindenfélét csinál, és ezt több tízezren követik nyomon. Remek elfoglaltságnak, már-már álommelónak hangzik, pedig valójában nem sok élvezet van benne, hiszen a folyamatos megfelelési kényszer és az önazonosság elvesztése már nem annyira csábító. A #kövessbe azt mutatja meg, mi van, ha emberünk már nem csak önmagát, hanem mindenki mást is elveszít maga körül.

Eddig oké is, ha legalább ezt a gondolatot végig vinné a film, de ennél jóval többet akar, és végül egyik lábon sem képes megállni. Cole a barátaival Oroszországba utazik, hogy ott egy egyedi, csak rájuk szabott szabadulószoba-játékban vegyenek részt, amit közvetítenek a neten. Természetesen a film nem feledkezik meg az modern nyugat és barbár kelet unalomig ismételt sztereotípiájának bemutatásáról sem, ami 2020-ban nem csak azért ciki, mert az oroszok hol a saját anyanyelvükön, hol pedig borzasztó akcentussal beszélnek akár egymás közt is, de – ezt az utóbbi időben többször is láttuk – a filmeken bemutatott előítéletek kifejezetten károsak is lehetnek. Ami ezután jön, az pedig a horror műfajára káros.

A szabadulószobáról természetesen kiderül, hogy a szereplők életébe is kerülhet a játék, de van itt jócskán következetlenség és lusta forgatókönyvírói megoldás. Elvileg egy szovjet börtönt imitál a játék, de többek közt ott virít benne egy középkori vasszűz. Ha esetleg sikerül ezen túltenni magunkat, máris jön a következő pofon, ugyanis a megoldandó rejtvények, cseppet sem rafináltak, nincs bennük semmi eredetiség. Sima labirintus vagy fogaskerék kirakó, arról nem is beszélve, hogy a négy literes fejtörő elég régi feladvány, Az élet mindig drága egyik jelentében is meg kellett oldani, igaz, itt hivatkoznak rá, de a magyar szinkronban tévesen az első részt, a Drágán add az életedet említik.

A film második szekvenciája – kijutva a szabadulószobából – egy orosz kínzókamrában játszódik, ahol a dark weben lehet nézni, miként kapják cafatokra az amerikai turistákat. Colenak meg kell menteni a barátait, de nagyon úgy tűnik, ez már nem a játék része. Csakhogy itt is akadnak kínos pillanatok: a gyilkosságokból alig mutat valamit a kamera, ami nem baj, ami viszont gond, hogy mindezt úgy oldják meg, hogy – ha végig gondoljuk a perspektívákat – elvileg azok sem látnak semmit belőlük, akik a film szerint a neten fizetnek ezért. Pedig a dark web tudtommal nem korhatáros.

Történetünk az internet túlhajszolt tartalommegosztás-versenyéről igyekszik valamit mondani, miközben igazából semmit sem állít. Horrornak bátortalan, tanmesének túl közhelyes. A végére tartogatott – egyébként dupla – csavar pedig nem sokat emel a nívón, pusztán a pillanat erejével képes hatni, és nem sokkal utána úgy érezzük, jó, hogy kiszabadultunk a moziteremből.

#kövessbe
amerikai horror, thriller
88 perc, 2020
Forgalmazó: ADS Service Kft.

Legnépszerűbb cikkeink