Nagyvilág
530 millió euróra nőtt a szerb e-kereskedelem
A szerb online piac a tavalyi évben elérte a 530 millió eurót, ami dinamikus növekedést jelent a megelőző évek trendjéhez viszonyítva. Noha a déli szomszédunk jelentős elmaradást mutat a régió piacaival szemben, a felzárkózás ténye megragadhatja a nemzetközi piacon terjeszkedő vállalkozások figyelmét.
Az Ekonom által végzett kutatás szerint a szerb online kereskedelem mintegy 40 százalékos növekedést ért el 2021-ben. A jelentés rámutat arra, hogy a piac bővülési üteme még a közép-kelet-európai régióban is magasnak számít, az egyébként remekül teljesítő magyar piacnál is dinamikusabb növekedést ért el.
Ugyanakkor nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a növekedést nagyban segíti a viszonylagosan alacsony bázis. A jelentés nem megkerülhetők a különböző szociokulturális tényezők, amelyek a szerb társadalom velejárói a jelenünkben; az ország lakossága hozzávetőlegesen 6,9 millió fő, az aktív vásárlói bázis azonban nem haladja meg a 2 millió 360 ezer főt. A jelentés big data kutatásokra hivatkozva 44 euróban határozza meg a tranzakciók átlagos kosárértékét. Ez 15-20 százalékkal alacsonyabb a magyarországi adatoknál, ugyanakkor a szerb piacon jelentős lemaradás tapasztalható a kis értékű termékek és a napi fogyasztási cikkek online értékesítésében.
Jelentős különbség mutatkozik az aktív vásárlók által megvalósított rendelési gyakoriságban; míg a magyar online vásárló évente átlagosan 18 tranzakciót bonyolít, addig a szerb csupán 5,1-et. Elsősorban ez a különbség határozza meg a szerb online piac lemaradását a régiós szereplőkkel szemben. A jelentés szerint „a szerb lakosság jellemzően műszaki cikkeket, ruházati és divattermékeket, számítástechnikai eszközöket, sportfelszereléseket, játékokat, illetve kisebb számban, a régiós vetélytársaknál kisebb arányban FMCG termékeket vásárol az online térben. Ezek sorrendje jellemzően a nemzetközi trendeket tükrözi”.
Ugyanakkor érdemes látni azokat az okokat és jellemzőket, amelyek a szerb online kereskedelem lemaradásáért felelősek. A tavalyi esztendőben az elektronikus fizetések aránya kimagaslóan alacsony volt Szerbiában, ami alapján arra lehet következtetni, hogy az online kereskedőkbe vetett bizalom erősen javításra szorul. Emellett hiányoznak olyan kapcsolt szolgáltatások, amelyek az e- kereskedelmi növekedés gyorsulását képesek szolgálni; a logisztikai szektor viszonylag fejletlen, nem állnak rendelkezésre csomagautomata hálózatok, az áruhitel konstrukciókat pedig alacsony piaci verseny jellemzi.
Érdekességként említhető, hogy Szerbia esetében is megtörtént a két legnagyobb webáruház fúziója; az eMAG-Extreme Digital összeolvadáshoz hasonlóan a szerb Win-Win és a Tehnomanija összeolvadása is sikeresen megtörtént. Míg a magyar szereplők az egyik shop kivezetése mellett döntöttek, a szerb piacvezetők mindkettőt megtartották, illetve összehangolták. (x)