Nagyvilág
A titokzatos lambda feladatai (×)
Egy kis apróság, de annál nagyobb szerepe van, persze sok ilyen alkatrész van az autóban. Ez a kis alkatrész azonban nagyon sok mindenért felel: a lambda-szonda, vagy más nevén oxigénszenszor. A fő feladata pedig, hogy mérje a kipufogógáz oxigéntartalmát. Ebből azt is gondolhatnánk, hogy a lambda elsősorban a környezetvédelem miatt fontos, de ettől sokkal több mindenért is felelős.
A kipufogócsőbe épített lambda-szonda az autó katalizátorában kapott helyet, ikerkivitelben a katalizátor előtt és mögött helyezkedik el. A kipufogógáz oxigéntartalmát méri tehát, a mért jeleket pedig a motorvezérlő egységhez juttatja. A lambda kerámiatestjének platinabevonatos csúcsa érintkezik a kipufogógázban lévő oxigénnel, a belsejébe pedig külső oxigén jut, és a két pont közti különbséget méri.
Sovány vagy gazdag? A lambda megmondja
Ha kisebb az oxigéntartalom, akkor arra a benzinre azt mondják, hogy gazdag, ha pedig többet, akkor arra azt, hogy sovány az üzemanyag-keverék. De hogy miért van szükség minderre? Azért, hogy az autó megfeleljen a környezetvédelmi előírásoknak. A kipufogógázt a műszaki vizsgán is megmérik, mint ahogy ellenőrzik a szonda meglétét is. Ahány autó, annyi szonda. A Fékmester autóalkatrész webáruház szakemberei bizonytalanság esetén segítenek a választásban, ha a lambda-szonda cserére szorul.
És hogy mikor kell cserélni? Ha a motorhiba jel felvillan, olykor a lambda-szonda meghibásodása okozza, azonban ez nem mindig jár együtt a cserével. Néha elég csak egy alapos tisztítás és már meg is szűnik a baj. Egyébként nem feltétlenül a hibajelzés mutatja majd meg, hogy gond van a szondával. Amikor a motor rángat vagy az üzemanyag-fogyasztás megnő, akkor is gyanakodhatunk a szonda meghibásodására.
Ellenőriz és szabályoz
A modern autókban nem csak egy lambda-szonda van, a katalizátor előtti szabályozó szonda a megfelelő keverékképzésről gondoskodik, míg a katalizátor utáni úgynevezett monitor szonda diagnosztizál. A kipufogógáz oxigénszintjének nyomon követése az egyik módja az üzemanyag-keverék mérésének, így derül ki, hogy mennyi égetetlen oxigén van a kipufogógázban.
Vannak autók, melyekben nem egy és nem is két szonda van, hanem bizony négy vagy akár nyolc is, a V12-es motoroknál. A szonda egyébként nagy hőmérsékleten, mintegy 300 fokon működik jól, azonban idő, míg ezt a hőmérsékletet eléri a rendszer. Ezért sok szondába fűtőszálat is építettek. A lambda cseréjére nem csak akkor van szükség, ha az említett tünetek jelentkeznek, vagy a motor ezt a hibát jelzi. Kopóalkatrész, a szervizkönyvben megadott időközönként cserélni kell.
Mi okozhatja vajon a meghibásodását? Gondoljunk bele, hogy milyen körülmények között dolgozik a szonda, magas hőmérsékleten, a kipufogógázban. Itt pedig aztán szennyezheti, károsíthatja sok minden: olaj, ólomvegyületek, szilikon, fagyálló folyadék. A lambda ugyanakkor magától is tönkremehet, mutathat rossz oxigénszinteket. Olykor elég egy tisztítás, de van, mikor cserélni kell.
-
Magyarország2024.10.14. 9:17
Kellemes őszi idő és némi eső vár ránk a héten
-
Kiemelt hírek2024.10.03. 12:49
Bemutatták Gyurcsány krimijét
-
Magyarország2024.10.15. 9:28
A jövő kreatívjait keresik a hazai sneakerfesztiválon!
-
Kiemelt hírek2024.10.08. 12:12
Jön a visszaváltási rendszer benzinkutas verziója