Archív cikkek
A karantén idején történt netes bántalmazások csak most kezdenek kiderülni
A karantén a végéhez közelít, de szakértől szerint a nyáron jut el hozzánk az esetek nagy része, ezért kampányba kezd a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány.
Júniusban tartják világszerte az online bántalmazás elleni napot, Magyarországon azonban egy új kampány miatt az egész hónap a cyberbullyinggal szembeni fellépésről szól majd. Az időzítés igen aktuális: bár a karanténhelyzet idehaza a végéhez közelít, szakértők szerint az online bántalmazási „járvány” csak most éri el a tetőzést.
Az UNICEF felmérése szerint Magyarországon a 10-18 éves gyerekek 88 százaléka rendelkezik profillal valamelyik közösségi média felületen, 20 százalékuk volt már elektronikus bántalmazás áldozata, 10 százalékuk pedig beismerte, hogy maga is bántott másokat az online térben. A koronavírus okozta karanténhelyzet és az iskolabezárások miatt a fiatalok életének egy jelentős része áttolódott az online térbe, amit tovább fokozta a veszélyt. A korlátozások feloldása ellenére a nyár folyamán is megmarad a fiatalok fokozottabb online jelenléte és így a bántalmazás lehetősége is.
A Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány és az UNICEF Magyarország a Generali támogatásával közös kampányt indít, amelynek célja, hogy felhívja a figyelmet a problémára és rámutasson, hogy a szakértő segítség könnyen elérhető. Fontos üzenet a gyerekek felé, hogy rajtuk kívül még milliók küzdenek világszerte a cyberbullyinggal, erre utal a kampány címe is: #nemvagyegyedül.
A gyerekek hívásait és üzeneteit kezelő Kék Vonal munkatársai úgy látják, hogy az elmúlt időszakban jelentősen nőtt az online megkeresések száma. „A gyermekvédelemben dolgozó szakemberekkel együtt arra számítunk, hogy a súlyos esetek június és július során fognak napvilágra kerülni, vagy eljutni hozzánk. A korlátozások feloldásával több lehetősége lesz az áldozatoknak, hogy valakinek be tudjanak számolni a bántalmazásról” – mondta Reményiné Csekeő Borbála, a Kék Vonal szakmai vezetője. Az alapítvány napi 5-6 olyan hívást fogad, amelyekben a segítséget kérő gyerek fejében már megfogalmazódott az öngyilkosság gondolata. Sokszor az online és a „valós” bántalmazás egyszerre jelenik meg ezekben az esetekben.
Hogyan lehet biztonságos a gyerekek online jelenléte
No Description
Két éve zajlott le az első az #nemvagyegyedül kampány, akkor több mint 100 gyerek kapott személyes segítséget, az üzenet pedig milliókhoz eljutott. A kampányhoz idén is csatlakoznak hírességek, akik a célközönséget megszólítva, a saját közösségi média platformjaikon hitelesen tudják eljuttatni az üzenetet a fiataloknak: baj esetén hívják a 116 111-es számot, vagy keressék fel a www.kek-vonal.hu oldalon a chatablakot.
A kampány első videójában azonban a szülőkhöz szólnak a szervezők, a felvételen az UNICEF Magyarország nagykövete, Szinetár Dóra beszél arról, hogy a felnőtteknek mit kell tudniuk a cyberbullying jelenségéről.
„A netes zaklatás globális szinten milliók életét teszi tönkre és olykor öngyilkosságokhoz, tragédiákhoz vezet. A #nemvagyegyedül kampány első fejezetével a magyar fiatalokat leginkább érintő gyermekjogi témák egyikéről indítottunk korábban fontos párbeszédet. A járványhelyzet következtében erősödő internethasználat különösen sürgetővé tette a folytatást” – mondta Mészáros Antónia, az UNICEF Magyarország ügyvezető igazgatója.