Nagyvilág
Szöulban szerdán két kiállítás is nyílt az évszázad műkincsadományából
A Samsung-birodalom tavaly elhunyt tulajdonosa, Lee Kun-hee iparmágnás elképesztő művészeti gyűjteményéből az örökösök 23 ezer tételt adományoztak a Koreai Nemzeti Múzeumnak, abban a reményben, hogy legalább részben megúszhatják az orbitális örökösödési adót.
A Koreai Nemzeti Múzeumban és a Koreai Modern és Kortárs Művészetek Múzeumában egyszerre nyílt meg két kiállítás, ahol a 23 ezer tételes gyűjteménynek legalább már a töredékét meg lehet csodálni: az antik kiállításon 6. századi Buddha-szobrokat, bronzkori agyagedényeket, különleges fametszeteket, míg a modern kiállításon 20. századi és kortárs koreai műveket állítottak ki. A japán megszállás, a koreai háború, és az ezt követő katonai diktatúra alatt született alkotások közöt vannak a közkedvelt tájképművész Byeon Gwansik, az absztrakt-festő Kim Whanki és a szobrászművész Kwon Jinkyu művei is. A páratlan gyűjtemény egytizedét teszik ki az európai képzőművészet nagyjai, köztük Picasso, Dalí, Miró, Gaugin, Renoir, Monet és Chagall festményei, ezekből jövőre terveznek nagyszabású kiállítást.
A tavaly októberben, 78 éves korában elhunyt Lee Kun-hee édesapja alapította a Samsung vállalatot még a múlt század harmincas éveiben, de Lee volt az, aki a céget felvirágoztatta, és a világ egyik legnagyobb elektronikai szupervállalatává tette. Emellett óriási szenvedélye volt a műkincsgyűjtés, felbecsülhetetlen értékű gyűjteményt halmozott fel, amivel örökösei hirtelen nem is tudtak mit kezdeni. Áprilisban aztán megkapták a felszólítást a koreai adóhatóságtól, hogy az örökölt vagyon több mint felét be kell fizetniük örökösödési adóban, annyi engedménnyel, hogy 5 évet kaptak a 12 billió won (10,4 milliárd dollár) előteremtésére. Kevés pénzen nehéz osztozkodni, hát még a sok pénzen – tartja a népi bölcsesség, de az örökösök találtak egy menekülőutat, legalábbis úgy próbálnak kedvezményt kialkudni az adóra, hogy a gyűjtemény tetemes részét a Koreai Nemzeti Múzeumnak adományozták.
Múzeum még nem kapott ekkora adományt – sem mennyiségét, sem értékét tekintve –, amivel Dél-Korea nemzeti múzeuma azon nyomban egy súlycsoportba került a Louvre, a Vatikán, a Tate Modern, az Hermitage és a New York-i Metropolitan múzeumokkal. A koreai kulturális minisztérium már azt tervezgeti, hogy külön múzeumot is építtet a Lee-hagyatéknak Szöulban, de az örökösöknek egyelőre még semmilyen választ nem adtak.
Bálint Orsolya