Kiemelt hírek
Jönnek az önvezető autók
Az önvezető autók világa már ténylegesen itt van a küszöbön – és kopogtat.
A világ vezető autógyártói a Teslával az élen elképesztő összegeket fordítanak arra, hogy ez a technológia minél előbb megjelenjen az utakon.
De mit jelent ez a jövőben az átlag számára? A kutatás és a fejlesztés nagy sebességgel halad, és valószínűleg annyira megváltozik az autóhasználat, mint amikor az autó felváltotta a lovakat a múlt század elején.
A jelenlegi kocsik számítógépekkel és szoftverekkel vannak felszerelve, számos érzékelővel és kamerával, hogy minél több információ álljon rendelkezésre az jármű működéséről.
Az önvezető autókon is van egy manuális irányítás-gomb, amelynek megnyomásával a tesztelő mérnök átveheti a kontrollt bármelyik pillanatban, tehát jelenleg még mindegyikben van hagyományos kormány, pedálok és váltó, csakúgy, mint egy hétköznapi autóban.
A terv szerint végül ezeket is kiveszik a kocsikból – csak ülj be, állítsd be az úticélt, a többit majd az elektronika és a technológia elvégzi! Ez a végső megoldás, bár annak ellenére, hogy egyes gyártók már azt ígérték, készen lesznek vele 2021-re, jelenleg nincs teljesen önvezető autó a kereskedésekben.
A brit kormány már évekkel ezelőtt közölte, hogy elsővé kívánnak válni ezen a piacon, ennek megfelelően több százmillió fontot invesztálnak az üzletágba. A „vezetőmentes” kifejezést az iparágban tevékenykedők közül sokan félreérthetőnek tartják, mivel a technológia forgalomba állítására még hosszú éveket kell várni, továbbá jelenleg a szabályok sem teszik lehetővé, hogy egy autót kormány nélkül engedjenek az utakra.
Fokozatosan
2016 – Vezetési asszisztenciarendszer: rengeteg kamera és érzékelő figyeli a veszélyeket, valamint az AEB (vészfék-asszisztens) működésbe hozza a fékeket, hogy elkerüljük a lehetséges ütközéseket. A sávelhagyást megakadályozó technológia az úton tartja a járművet, és egyes modellekben már megjelent az alacsony sebességű asszisztenciarendszer, mely képes volt irányítani a kormányzást, gyorsítást és fékezést.
2018 – Első lépések az önvezetéshez: ez az év mérföldkőnek számított, az autók okosabb segítőrendszereket kaptak. A felelősség ugyan itt is a sofőröké volt, mivel, ha a technológia meghibásodott, átvehették a vezetést. Egyhuzamban körülbelül három percig engedhető el a kormány, ha valami gond történik, akkor a rendszer biztonságosan félreállítja az autót.
2020 – Automatizált vezetés: az érzékelő, radar, kamera és lézer már képes arra, hogy teljes képet kapjon az előtte lévő útviszonyokról. Tud biztonságosan kormányozni, fékezni és gyorsítani.
2025 – Teljesen önvezető autók: a szakértők szerint ekkorra a járművek már képesek lesznek háztól házig szállítani az utasokat teljesen maguktól, anélkül, hogy bárki is hozzáérne a kormányhoz. 2025 után már legördülhetnek a gyártósorokról az első olyan gépkocsik, ahol az embernek semmi esélye sem lesz átvenni az irányítást.
Újragondolt jogszabályok
Az autókban lesz egy úgynevezett fekete doboz, amely a repülőgépekhez hasonlóan könnyen elemezhetővé teszi egy esetleges baleset körülményeit. De biztosak lehetünk abban, hogy ha megjelennek a teljesen önvezető kocsik, akkor a jogszabályokat is újra kell gondolni. Rengeteg a kérdőjel: ki a hibás baleset esetén, vagy például kell-e jogosítvány az önvezető autóval közlekedőnek? De a legnagyobb megválaszolatlan kérdés az önvezető technológiával kapcsolatban a biztosítási fedezet: kié a felelősség egy baleset esetén, ha nem a sofőré az irányítás?
A szabályalkotók különbséget tesznek a magasan automatizált járművek és a teljesen önvezető járművek között. Egyes javaslatok szerint a jogosítvánnyal rendelkező sofőröknek újra kéne vizsgázniuk egy önvezető autón, hogy bizonyítsák, vissza tudják venni az irányítást. De biztosak lehetünk abban, hogy ez a változás alaposan fel fogja kavarni az állóvizet, és a hagyományos jogosítványszerzés is meg fog változni, ahogy láthattuk ezt már az automata sebességváltók megjelenése után is.
Előnyök és hátrányok
Ez a technológia akkurátusabb vezetést tesz lehetővé, csökkenthető a károsanyag-kibocsátás, és jobban kihasználható az utak kapacitása, arról nem beszélve, hogy a közlekedési balesetek jelentős része is elkerülhető lenne.
Az önvezető autók egyik buktatója maga a környezet. Lehet az autóban bármilyen radar, kamera, irányítás – a mostani útburkolati jelek elég változékonyak, és akkor még az időjárási körülményekről és váratlan eseményekről nem is beszéltünk.
Próbálhatunk ellene tiltakozni, de a jövőt és a mobilitást nem lehet megállítani. Az, hogy tíz év múlva mi lesz a többi autóval és vezetőikkel, jelenleg még nem lehet tudni. Mindenképpen biztosak lehetünk abban, hogy a hagyományos autók évtizedeken belül eltűnnek, úgy, ahogy az elektromos és alternatív hajtású autók is ki fogják szorítani a többieket az utakról. Ez talán egy távoli kép, de érdemes körbenézni, és ráébredünk arra, hogy talán közelebb van ez a pillanat, mint gondolnánk.
A vélemények megoszlanak, de a legtöbb ember számára a vezetés és autózás nem más, mint egy cselekvés, és ha ezt egy gép megkönnyíti, akkor annak örülni fognak. Ahogy elhagytuk a lovakat és a szekereket, úgy fogjuk elhagyni a kormánykeret is.
Szabó Ákos
-
Kiemelt hírek2024.08.16. 9:31
KRESZ-módosítás: már a gyalogos szándéka is elsőbbséget jelent a zebrán
-
Kiemelt hírek2024.08.26. 8:03
Két új HalfPrice üzlet is nyílik
-
Kiemelt hírek2024.10.03. 12:49
Bemutatták Gyurcsány krimijét
-
Kiemelt hírek2024.10.08. 12:12
Jön a visszaváltási rendszer benzinkutas verziója