Oktatási minisztériumot, előmeneteli rendszer, a nemzeti alaptanterv átírását, az állami tankönyvkiadás felülvizsgálatát, iskolafelújításokat és a tanárok kizsákmányolásának megszüntetését követelik.
Lapunk birtokába jutott a tüntető tanárok követelési. A 12 pontos listát változtatás nélkül közöljük.
12+1 követelés
1. A pedagógus nem ellenség: nem kell megfélemlítéssel kommunikálni velünk, képesek vagyunk értelmes párbeszédre, de kérjük, hogy a másik fél is ehhez tartsa magát.
2. Legyen újra oktatásügyi minisztériumunk, ahol hozzáértő emberek dolgoznak, valamint miniszterünk, aki szívügyeként, nem megélhetésként tekint az oktatásra.
3. Az oktatás ügye nemesebb kérdés annál, hogy mely párt van éppen kormányon. Nem egy kormány tette tönkre az oktatást – 33 éve volt a rendszerváltás, 33 éve volt mindenféle pártnak, hogy egy olyan oktatási rendszer dolgozzanak ki, amely valóban sikeres, naprakész, versenyképes. Reformok jöttek, mentek, alaptantervek íródtak, változtak, de legalább volt szándék arra, hogy hátha végül jobb lesz. Mára a szándék is eltűnt.
4. A pedagógusszakma presztízsveszteségéért, megvetettségéért vállalják a felelősséget az illetékesek – soha senki nem kért elnézést azért, amilyen stílusban, ahogyan beszéltek a pedagógusokról/pedagógusokkal. Itt gondolok például az EMMI leveleire, a tankerületek íméleire, egyes politikai szereplők megnyilvánulásaira stb., valamint a szakszervezetekre, akik támogatottságért/pénzért eladták a pedagógussztrájk kérdését politikai pártoknak.
5. Ne hangolják a tankerületeket, intézményvezetőket a pedagógusok ellen: egy célért dolgozunk, együtt kell megoldanunk ezt a helyzetet.
6. A pedagóguséletpálya-modell megbukott – vizsgálják felül, és aktívan tanító pedagógusokkal együtt alakítsanak ki egy élhető előmeneteli rendszert.
7. A magyarországi kisebbségek oktatására egy új rendszert kell kitalálni, ugyanis oktatásuk nemhogy lemaradt, hanem úgy söpörték a szőnyeg alá, mintha nem is létezne.
8. A Nemzeti Alaptantervet szakértő, gyakorló pedagógusok bevonásával kell újraírni.
9. A tankönyvek nem lehetnek egyetlen aktuális kormány kiszolgálói sem. A tankönyvek államosítását és következményeit meg kell vizsgálni, az eredmények alapján intézkedni.
10. A természettudományos tárgyak aljas és minden alap nélküli leépítését be kell fejezni! A 21. században szükség van olyan szakemberekre, akik naprakész természettudományos ismeretekkel és kompetenciákkal rendelkeznek, ez elengedhetetlen egy ország fejlődéséhez. Ennek megalapozása az általános és a középiskolában kezdődik el, korszerű tananyaggal és oktatási módszerekkel. Most azt látjuk, hogy a természettudományos óraszámokat csökkentik, miközben több oldalon sorolják fel a szükséges, elsajátítandó ismeretanyagot. Nagy szükségünk lenne jó mérnökökre, fizikusokra, vegyészekre, biológusokra…pedagógusokra, mert az ő munkájuk teremti meg egy ország gazdasági felemelkedését.
11. Rengeteg iskola méltatlan fizikai állapotban van. A termeket három éve nem festik, a vakolat hullik, a csempék már gyerekeket sebesítenek meg, de felújításra nincs pénz, igazából egy izzó kicserélése is olyan bonyolult adminisztrációs folyamat, amely nevetségessé teszi a tankerület és az iskolák kapcsolatát. A fenntartó felülről jövő parancsra fenyeget, megfélemlít, utasít, megaláz – de az iskolák fizikai állapotát nem javítja.
12. Több átgondolatlan iskolai teher miatt hazudni tanítjuk a gyerekeket (közösségi szolgálat, mindennapos testnevelés). Mi nem erre esküdtünk fel!
+1. Elég volt a pedagógusok hivatásszeretetének, szakma iránti elhivatottságának kizsákmányolásából, már ez sem tudja megtartani az oktatási rendszert.