Connect with us
Pesti Hírlap, sok élmény

Nagyvilág

Cseresznyelopáson kapták a művészt

Létrehozva:

Damien Hirst a Cseresznyevirágon című kiállításán | Fotó: AFP / Stephane de Sakutin

„Damien Hirst ellopta a cseresznyevirágaimat” – állítja Joe Machine angol festő és illusztrátor. Ez már a tizenhatodik plágiumvád a világ legjobban kereső képzőművésze ellen, aki egy 2018-as interjúban maga sem tagadta, hogy a legjobb ötleteit más művészektől lopja.

Csakhogy ha meglát valamit, ami megtetszik neki, azt a maga módján alkotja újra, nem reprodukcióként. Ezzel többnyire meg is nyeri az ellene indított szerzői jogi pereket, vagy fizet, mint a katonatiszt, de teljes titoktartás övezi a pontos összegeket, amiket az ügyesebb kollégák kisajtoltak belőle.

A szóban forgó cseresznyevirágok annyiban hasonlítanak Machine képeire, hogy színes pacákból állnak, nem pedig aprólékos szirmokból, bibéből, porzóból. „Mikor megláttam őket, azt hittem, a saját képeimet nézem, csakhogy ezek tíz évvel korábban készültek – mondta az Observernek Machine, aki szerint Hirst egy liverpooli galériában láthatta a munkáit, ahol az övéi közül is többet kiállítottak. – A sötét ágak, a babakék ég, a rózsaszín pacák annyira hasonlítanak, hogy ez nem lehet véletlen.” 

Hirst azt mondta a 107 képből álló cseresznyevirág-sorozatáról, hogy a káoszt festette meg a képeken, reflektálva a világjárványra, ami hosszú hónapokra a műtermébe zárta őt. „Mikor még kitömött állatokkal dolgoztam, anyám egyszer megkérdezte tőlem: annyi szörnyűség van a világban, kisfiam, miért nem festesz inkább virágokat? Ötvenöt éves koromig tartott, hogy végre olyat csináljak, ami az anyukámnak is tetszik” – idézte őt a Guardian. A hatalmas vásznakra, melyek közt akad ötször hétméteres is, ecsettel és botokkal festett, és ha kezdett túl aprólékossá válni a kép, szabályosan locsolta és dobálta rá a festéket, így a képek kétoldalassá váltak. Az „agresszív virácsendéleteket” Párizs után hamarosan Tokióban állítják ki, közülük egy sorozatot a művész NFT-ként is értékesített. Láthatóan nagy sikerük van, bár a legtöbb dolog szó szerint arannyá változik a brit képzőművészet fenegyerekének kezei közt. Míg Machine egy képéért átlagosan 10 ezer angol fontot, átszámítva 4 millió forintot kapott, Hirst 2,5 millió fontot, azaz egymilliárd forintot keresett a „lopott cseresznyén”.

Legnépszerűbb cikkeink