Nagyvilág
A kávé jobb, mint a vekker
A trendkutatók magasról tesznek a klímaváltozásra, nem érdekli őket a tengeri és szárazföldi fuvarozás megannyi, megoldatlan problémája, és a változások következtében megállíthatatlanul emelkedő kávéárak.
Ők rendületlenül megmondják minden évben, hogy milyen kávét szeressünk, ha trendik akarunk lenni.
A kávé kíméletesebb és sokkal élvezetesebb, mint a vekker. De isszuk délben és este is, hosszan és röviden, tejjel, mézzel, vagy csak üresen, keserűn. A világ kávérajongóinak fogyasztási adatait elemezve arra jutottak a trendkutatók, hogy újra stabil helye lesz szokásaink között az otthoni kávézásnak. Ennek elsősorban a Covid-járvány ágyazott meg, de a piac kínálati oldaláról is erős a nyomás. Mert nemcsak presszónkat, latténkat, hosszú kávénkat érhetjük el az erős csábítást jelentő egyetlen gombnyomással, hanem olyan egzotikus ízű fekete leveket is, amelyekért korábban egy speciality kávézóba kellett elzarándokolni.
Így lett hétköznapunk luxusa a chai fűszeres, a fás ízű, a bogyós gyümölcsöket megidéző, a trópusi virágos kávé. Attól a nemzetközi trendtől viszont még messze vagyunk, hogy az ételszállítás mintájára az ajtónk elé helyezik kedvenc forró italunkat, az előre megadott időben és rendszerességgel.
Egy különlegességnek, a Japánból származó kojikávé lehengerlő divatjának jósolják az idei esztendőt a világ legismertebb baristái, kávémesterei. A koji egy olyan speciális penészgomba, amit a japánok hagyományosan az élelmiszereik fermentálására használnak. Ezt adják a zöld kávébabhoz is, és ezzel erjesztik. A végeredmény egy új ízvilág. A kávé alapíze nem tűnik el, de a kojinak köszönhetően enyhébb és behízelgőbb lesz a sötét pörkölésű kávé, a világos pörkölésűből készült ital viszont savasabb.
Nemcsak a kojikávé lesz divatos, hanem minden, ami különleges, és ennek megfelelően drága is. Azok a megszállottak éltetik ezt a trendet, akiknek nem mindegy, hogy melyik hegység milyen magasan fekvő lejtőjén termett a kávébab, mikor és hogyan szüretelték. Határozottan lehet érzékelni a kávéfogyasztók között egy szűk, fizetőképes réteget, amelynek „szektatagjai” kifejezetten az etikusan és környezettudatosan termelt kávékat keresik és fogyasztják. Egy felmérés szerint a kávéfogyasztók 43 százalékának fontos, hogy a termék etikus, környezetbarát legyen, és a termelő társadalmi felelősségvállalása mindig vagy gyakran befolyásolja, amikor egy doboz kávéért nyúl a polcon.
Ez az új trend azonban visszafelé sülhet el, mert a világ sok kávétermesztő vidékén, Brazíliában, Kolumbiában és Indiában híresen rosszak a munkakörülmények, és kisgyerekeket is dolgoztatnak. Ezért indult egy kampány, ami a szegényebb országok kávétermelőit segíti felzárkózni a jobb helyzetben lévő versenytársakhoz.
Szikora Katalin