Connect with us
Pesti Hírlap, sok élmény

Kiemelt hírek

A húsmentes hús után itt a kávémentes kávé

Létrehozva:

Forrás: az Atomo Coffee Instagram-oldala

A reggeli kávécsészénk felett Damoklész kardjaként lebeg a klímaváltozás?

A globális felmelegedés, és az élelmiszeripari megacégek ellen is felvennék a harcot az Atomo kitalálói – írja a Bloomberg nyomán a 168.hu.

Egy háztömbnyi távolságra vagyunk a Starbucks kávézótól a pezsgő Nyugati sugarúton, Seattle-ben. Egy nő a kávédaráló főlé hajol, közben a forralóban már gőzölögve fortyog a víz. A levegő elnehezedik a frissen darált feketekávé gazdag aromáitól. A jelenet teljesen átlagosnak tűnik – azonban van pár különleges részlet. Először is, a nő laboratóriumi öltözéket visel. Másodszor, a kávét nem csészébe, hanem egy kémcsőbe tölti. A legkülönlegesebb pedig az, hogy a folyamathoz egy szem kávébabra sem volt szükség. 

 

Koffein is van benne

Ez az Atomo Coffee nevű startup főhadiszállása, ahol egy csapatnyi ételtudós és kémikus azon dolgozik, hogy a húsmentes hús, a tojásmentes tojás, és a tejmentes tej után a kávémentes kávét is kifejlesszék. Az Andy Kleitsch és Jarret Stopforth által alapított cég napraforgóhéjból és dinnyemagból kotyvasztja nedűjét. Az alapanyagokat egy szabadalmaztatott kémiai módszerrel kezelik, hogy olyan molekulákat termeljenek, amik újrateremtik az igazi kávé ízét. Az így kapott őrleményt a sima kávéhoz hasonlóan lehet megfőzni. Még koffein is van benne.

A 100 milliárd dolláros kávéipar felett Damoklész kardjaként lebeg a klímaváltozás. A legelterjedtebb kávébab, az arabica termesztéséhez hűvös klíma kell, valamint a száraz és nedves időszakok menetrend szerinti váltakozása.

A globális felmelegedés miatt egyre csökken az olyan régiók területe, ahol ezek a körülmények biztosítottak.

A következő 70 év során az arabica akár termőterületének 50 százalékát is elvesztheti egy 2019-es tanulmány szerint. Az új termőterületek keresésének pedig számos erdő is áldozatul eshet.

Kleitsch és Stopforth két év munka után most tervezi piacra dobni az alternatívát. Még idén megjelenhetnek a polcokon a cég által gyártott dobozos jegeskávék. Ezután pedig otthon elkészíthető, őrölt, vagy őrletlen „kávéval” törnének be a piacra. Ezt az üzleti modellt egy példaképüktől tanulták el.

„Úgy tekintünk magunkra, mint a kávé Teslájára” – mondta Stopforth, aki két évtizedet dolgozott ételtudósként. Kleitsch vállalkozói tapasztalatot hozott a céghez, ezen felül az Amazon termékmenedzsere is volt korábban. „Ha a Tesla piacra dobása előtt egy olyan luxusjárművet akartál, ami nem benzinnel megy, egyszerűen nem tudtál szerezni” – mondta Stopforth. „Hasonlóképpen, ha korábban olyan kávét akartál, ami nem erdőirtásból származik, nem tehettél semmit. Most viszont az Atomo-val ez megváltozik.”

Habár számos tanúsítvány bizonyítja, hogy az Atomo fenntarthatóan termel, ezen a területen jelenleg még nincsenek szabványok, vagy egységes mérőszámok. Éppen ezért nagy a veszélye annak, hogy csalók is betörjenek az iparba. A befektetők viszont bíznak abban, hogy az Atomo elnyerheti a vásárlók bizalmát a növényalapú ételtudomány számára: a cég még 2019-ben egy 25 ezer dolláros Kickstarter-kampánnyal kezdett, azóta viszont 11,5 millió dollárt fektettek beléjük. A befektetők között van a hongkongi Horizon, és az S2G is, akik más, növényi alapú ételhelyettesítőkbe is toltak pénzt korábban.

 

A kávépiac bonyolult

Ezek a termékek világszerte egyre népszerűbbek, és már nem csak startupok foglalkoznak velük. A Nestlé is dobott már piacra vegán csokoládét, vagy vegán virsliket, a McDonalds pedig jelenleg Európában teszteli a McPlant (McNövény) névre keresztelt szendvicsét.

Még Amerika legnagyobb hústermelő cége, a Tyson Foods is bemutatott egy vegán termékcsaládot.

A kávépiac viszont egy kicsit bonyolultabb. Az embereket bensőségesebb, intimebb kapcsolat fűzi a kávéhoz, mint más élelmiszerekhez. Ezen felül a kávéfogyasztás szokásai országról országra változhatnak. A cég nevét például a tradicionális, olasz vidéki kávéházak után kapta, amelyeket atomónak neveznek.

Még az olyan növényi alternatív ételekre is várnak kihívások, amik már kiharcolták saját piaci részesedésüket. A hagyományos ételek termelői ugyanis ragaszkodnának ahhoz, hogy ezeket a termékeket ne lehessen hivatalosan is „húsnak„ vagy „tejnek” nevezni, és ezért a törvényhozóknál is keményen lobbiznak. A vegán ételek termelői szerint a hús- és a tejipar tudósokat és lobbistákat állít csatasorba azért, hogy ezeket a kifejezéseket csak az állatokból származó termékekre szabadjon használni.

Az Atomo-nak azért van ezen a téren könnyebb dolga, mert az amerikai élelmiszerügyi hatóság nem őrzi olyan kemény rendeletekkel a kávé “identitását,” mint a húsét és a tejét. Nincs például meghatározva az, hogy pontosan milyen növényekből kell származnia a kávéknak. “Számítunk néhány jogi kihívásra a kávénk elnevezésével kapcsolatban” – mondta Kleitsch, aki viszont ragaszkodik ahhoz, hogy kávéként adják el termékeiket. “Megpróbáljuk felzavarni az állóvizet, és megtörni az óriáscégek hegemóniáját.”

 

Üdítően bársonyos

Kleitsch és Stopforth közben megpróbál partnerkapcsolatba lépni több csúcskategóriás kávéházzal is – főleg olyanokkal, akik maguk is szeretnék csökkenteni széndioxid-kibocsátásukat. Ezeknek a projekteknek a sikere attól is függ, hogy az élelmiszer-ipar milyen gyorsan tud talpraállni a koronavírus-járvány után.

A legfontosabb kérdés viszont a következő: egyáltalán finom-e az Atomo kávémentes kávéja? A Bloomberg gyorstesztje szerint a hamarosan piacra kerülő jegeskávé nem olyan keserű, mint a hagyományos kávé, viszont „üdítően bársonyos, és maradandó, édeskés érzést hagy a szájban.”

Az Atomo első kereskedelmi partnere Dani Cone lesz, aki a Cone and Steiner nevű családi élelmiszerbolt-láncot vezeti Seattle-ben. Cone három évtizedet töltött a kávéiparban, és nyugodtan bevallja: először elég szkeptikus volt az Atomo kávéjával kapcsolatban. Azonban egy kóstoló a termékből teljesen meggyőzte.

„Ahogy nekem, úgy a vásárlóknak is időbe fog telni, hogy hozzászokjanak ehhez az új termékhez” – mondta. Viszont biztos abban, hogy az Atomo meg fogja találni fogyasztóit a természettudatos vásárlók körében. „Korábban a frappucino-k is egy teljesen újfajta kávét tettek népszerűvé. Ebből is hasonló slágertermék lehet.”

 

168.hu / PH

Legnépszerűbb cikkeink