Archív cikkek
Az anyag visszavág
Az idei Derkovits-ösztöndíjasok kiállítása izgalmas jövőt ígér a kortárs művészetnek.
1955 óta osztják ki a Derkovits Gyula festő- és grafikusművészről elnevezett ösztöndíjat, az idei felhozatal a Műcsarnokban tekinthető meg. Az alkotók a legkülönfélébb anyagokkal és műfajokban dolgoznak, találunk itt fa, acél, akril és vászon, olaj, üveg, gipsz, homok, sőt olyan műveket is, melyek papírmassza, kő és moha keverékéből készültek. A szobrok, festmények, videók és installációk mellett olyan kiállítási tárgyak is vannak, melyek a nézőt is bevonják az alkotásba: Sztruhár Zsuzsa interaktív kinetikus asztalának segítségével a látogatók is rajzolhatnak, és a művük kikerül a kiállításra.
A változatos technikák mellett megjelenik a művészi reflexió is. Révész Anna Triptichonja mintha a kurátor, Fazakas Réka mondataira rímelne, miszerint: „Az ifjú művészeknek okosan kell használniuk az ösztöndíj időszakát, hogy elhivatottságukat megerősítve a későbbiekben is a pályán maradhassanak”. Révész gyönyörűen kidolgozott tusrajzai egy byobu nevű, tradicionális, 19. századi japán ezüst paravánra készültek, melyeket ha nem tart karban a művész, a kép idővel eltűnik róluk. Az anyag felfalja a művészetet. Süveges Rita épp ennek ellenkezőjére reflektál: Fekete arany című festménysorozata az anyag kizsákmányolásáról szól. Kőfejtő és kőolaj sivár párosa tüntet a Földet kizsákmányoló ember ellen.
Jelenünk társadalomkritikája sem idegen az ifjú művésznemzedéktől. Szabó Franciska festményei közmunkásokat mutatnak be szürke, hétköznapi környezetben, amiben csak sárga láthatósági mellényük rikít egyfajta attribútumként. Gulyás Andrea Katalin Patt című, homokból készült szoborkompozíciója szokatlan sakktábla: az egymással szembeálló bábok a tábla közepén elsüllyednek a futóhomokban, az önmaguk által létrehozott helyzet áldozataivá válnak.
A valóságból a giccsbe menekül Máriás István Moulin Rouge című sorozata: az egyik képen a súlyos betonkeverőről könnyed balerina rugaszkodik el. Kecses mozdulatáról azonban eltereli a figyelmet az ormótlan gép – nincs mese: az anyag visszavág.