Connect with us
Pesti Hírlap, egy újság, sok élmény

Archív cikkek

Hogyan ne neveljünk nácit

Vámosi Ágoston

Létrehozva:

Fotó: Forum Hungary

Szívhez szóló szatíra a háborús törmelékek alatt lappangó emberségről.

 

Történelmi traumákat szatirikus környezetben elmesélni mindig kockázatos vállalkozás. Noha ezek a filmek a tragédiát állítják középpontba, mellette mindig megjelenik a remény is.

Nemes Jeles László Oscar-díjas filmjének, a Saul fiának tétje egy gyermek holttestének elhantolása, Roberto Benigni szintén Oscarral jutalmazott alkotásában, Az élet szépben egy gyermeket kell megmenteni. Keserédes történet a holokausztról, akárcsak az Oscarra jelölt Jojo Nyuszi, amelyben szintén ott szendereg a remény.

A II. világháború kellős közepén egy tízéves kisfiú, Jojo Betzler – Roman Griffin Davis filmes debütálása több mint meggyőző – édesanyjával él Németországban, miközben apja az olasz fronton harcol. Jojo serdülő tudatát teljesen átmosta a náci propaganda, a kisfiú derék hazafiként harsogja vissza a hitleri eszméket. Egyke, magányos gyerekként képzelt barátja is van: maga a Führer, kinek burleszkbe hajló szerepét a rendező, Taika Waititi vállalta magára. Édesanyját, Rosie-t Scarlett Johansson alakítja, aki az utóbbi időben egyre erősebben bizonyítja, hogy drámai szerepekben is kiváló. Rosie nem komálja a nácizmust, óvatos anyai eszközökkel próbálja fia figyelmét a politikától az élet szépségei felé terelni, de az igazi bonyodalmat a házban rejtegetett zsidó lány, Elsa Korr (Thomasin McKenzie) jelenti. A sztori tétje a közte és Jojo közt kialakuló érzelmi kapocs.

A Jojo Nyuszi – a kisfút csúfolják így gyávaságnak titulált embersége miatt – úgy tud szívbe markoló szatíra lenni a diktatúrák lélekromboló hatalmáról és a mindenütt megbúvó életörömről, hogy közben nem lesz se giccses, se didaktikus, és bár felszabadító humora van, mégsem tesz semmit nevetség tárgyává. A ranglétrán egyre lejjebb zuhanó náci tiszt, Klenzendorf (Sam Rockwell) szintén olyan karakter, akiért megszakad az ember szíve. Taika Waititi filmje nem az egyén, hanem az eszme felett ítélkezik. Szatirikus felhangja mögött kirajzolódik egy brutális felnövéstörténet, és annak vágya, hogy megértsük a másik embert, mert nem a repülőgépek távolából lehajított hatalmas bombák, hanem az apró gesztusok viszik előre a történelmet.

SB

Jojo Nyuszi

német-amerikai háborús film, 108 perc

Forgalmazó: Fórum Hungary

Legnépszerűbb cikkeink