Connect with us
Pesti Hírlap, sok élmény

Kiemelt hírek

Egyelőre csak találgatják, mi okozta a buszbalesetet

Létrehozva:

Nyolcan meghaltak, nyolcan súlyosan negyvenen pedig könnyebben sérültek, miután a Volmer-Tours Kft. autóbuszát baleset érte az M7-es autópályán Szabadbattyán térségében vasárnap hajnalban. A busz Horvátországban nyaraló magyar turistákat szállított.

A Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság tájékoztatása szerint hajnali 4 óra 55 perckor egy magyar busz átszakította a szalagkorlátot, a sztráda felüljárója hídpillérének ütközött és az árokba borult az M7-es autópálya 70-es kilométerénél, Szabadbattyán térségében.

A buszbaleset sérültjei közül 20-at vittek Székesfehérvárra, a Fejér megyei Szent György Kórházba, ellátásuk folyamatos. Tizenegy embert vittek a mentők a siófoki kórházba – közölte az OMSZ szóvivője. Továbbá Győrfi Pál azt is elmondta, hogy a könnyebb sérültek között két tizenéves fiatalt is elláttak.

Az M7-es autópálya Budapest felé vezető oldalán 15 óra 30 perc után indulhatott meg újra a forgalom, de később is jelentős torlódás volt a térségben.

Az utazási iroda munkatársa – aki a nevét nem árulta el – megerősítette, hogy a halálos áldozatok között van a buszt váltásban vezető sofőrök közül az, aki a járművet vezette. „Nagyon megérintett minket a tragédia, nem találom a szavakat” – mondta.

A történtek után több utas is nyilatkozott.

„Nem a sofőr volt a hibás. Durrdefektet kaptunk, és kivédhetetlen volt, ami történt!” – nyilatkozta például a Blikknek az egyik utas, aki a nővérével utazott a járművön.

Azt, hogy mi történt nem igazán tudta felfogni. Több percig nem érkezett segítség és az úton haladó autók sem álltak meg, annak ellenére, hogy jól lehetett látni mi történt.

Az üzemanyag a padlón folyt és attól féltek lángra kap a jármű. Végül az egyik utas rúgta ki a hátsó ablakot és sokan azon keresztül tudtak menekülni. Viszont sokan beszorultak és várniuk kellett a katasztrófavédelemre.

Egy másik sérült, aki saját erejéből képtelen volt elhagyni a járművet, így nyilatkozott: „Egy csattanásra riadtam fel, és arra, hogy a busz nekiütközik a szalagkorlátnak, hosszan végighúzza azt, majd felborul. Jajgatás, kiabálás verte fel a csendet. A pánikot csak fokozta, hogy koromsötét volt, senki nem tudta, mi történt. Az utasok sikoltozva kértek segítséget, teljes volt a zűrzavar. Nekem az arcom sérült, kiesett a fogam, a hátamat is megütöttem, még most is csupa vér.”

Hogy pontosan mi történhetett, egyelőre nem lehet tudni. Az biztos, hogy nem volt fagy, és az eddigi információk szerint köd és eső sem, ami a közlekedést veszélyeztette volna.

Lovas Károly közlekedésbiztonsági szakértő az Origónak felvázolt egy lehetséges forgatókönyvet.

„A hosszú távú, nemzetközi közlekedésben részt vevő autóbuszok esetében feltételezhető, hogy két sofőr van a buszon, tehát a vezetőnek van egy váltótársa” – mondta. Ilyenkor a busz elejében levő két ülést szabadon hagyják, de nem igazán alkalmas arra, hogy valaki teljes mértékben kipihenje magát.  

Mint magyarázta, attól még, hogy két buszvezető volt a járművön, lehetséges, hogy kialvatlanság, vagy a fáradtság okozta a balesetet. Ehhez hozzájárulhatott, hogy a hajnali időpontban közlekedő buszon az utasok nagy többsége aludt, néma csend volt és az út monotonitásától elbóbiskolhatott a sofőr.

„Figyelembe kell venni a busz meghibásodásának lehetőségét is, előfordulhatott például defekt, ami hirtelen irányváltásra kényszeríthette a buszt” – mondta a szakértő.

„A szalagkorlátok fő feladata a jármű úttesten tartása, hogy megakadályozza például a szembejövő pályára való áttérést. Ahhoz, hogy egy szalagkorlát átszakadjon, jellemzően nagy sebesség kell, és/vagy kellő becsapódási szög. Ha ez esetben a busz átszakította a szalagkorlátot, lehetséges, hogy a busz nem érintőlegesen, túl nagy sebességgel ütközött a szalagkorlátnak.”

Tamás Zoltán János, az utazást szervező Volmer-Tours Kft. ügyvezetője lapzártánk előtt megerősítette, hogy három különböző biztosítótársaságnál rendelkeznek biztosítással, de a hivatalos vizsgálatra hivatkozva azt nem közölte, hogy melyek ezek. Azt is elmondta, hogy a buszt bérelték.

Sajtóértesülések szerint a balesetet szenvedett jármű oldalán a RoliTúra felirat szerepelt. A RoliTúra honlapja szerint a csoport péntek este indult Budapestről és egy napot töltöttek a Krk-szigeten található Baska településen, ahonnan szombat éjjel indultak vissza a magyar fővárosba.

A közösségi médiában azóta nagyon sokan posztoltak az esetről, amely megrázta az egész országot. Részvétét fejezte ki többek közt Orbán Viktor miniszterelnök is a baleset áldozatai családjainak.

A legutóbbi ehhez hasonló, halálos közúti baleset 2017. január 20-án éjfél körül történt Verona és Velence között. Akkor a Szinyei Merse Pál Gimnázium által évente megrendezett sítáborból hazafelé tartó járművel történt a katasztrófa.

lakatos jános

(Kiemelt kép: BM ORSZÁGOS KATASZTRÓFAVÉDELEM)

Legnépszerűbb cikkeink