Connect with us
Pesti Hírlap, sok élmény

Kiemelt hírek

Járatfejlesztéseket jelentett be a BKK

Létrehozva:

Közleményük szerint bővülnek az utazási lehetőségek, elsősorban a külső kerületekben élők számára.

„Idén hónapról hónapra, folyamatosan bővülnek az utazási lehetőségek, elsősorban a külső kerületekben élők számára: többek között Újpesten, Kőbányán és Rákosmentén lehet majd kevesebb átszállással és gyakrabban közlekedő járatokkal utazni” – közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) kedden azt követően, hogy nagy port kavaró járatritkításokat jelentettek be. Vagy nem jelentettek be.

Azt írták, hogy „járatsűrítéseket, valamint 12-14 hálózati fejlesztést hajtanak végre, amelyekhez a társaság 243 millió úgynevezett férőhelykilométerrel több szolgáltatást tud biztosítani, ami 2023-hoz képest várhatóan több mint 2 millió új, közösségi közlekedéssel megtett utazást jelent”.

Mindezt az teszi lehetővé, hogy a társaság a Covid-járvány óta megváltozott utazási igényekhez igazította a hétfői és pénteki menetrendeket (a legforgalmasabb keddi, szerdai és csütörtöki napok menetrendjét változatlanul hagyta) és fokozatosan növeli a közösségi közlekedési szolgáltatások összkapacitását is – tették hozzá.

A BKK célja, hogy a fejlesztések a lehető leghamarabb megvalósuljanak, ennek érdekében egyeztetéseket tart az érintett kerületekkel.
A tervek szerint február 5-től bővül a 298-as telebusz útvonala, valamint új, 275-ös autóbuszjárat indul Rákoscsaba-Újtelep térségében, és segíti a vasút megközelítését. A kertvárosi környezetben közlekedő kisbuszokkal új térségek (például az óvoda) is elérhetők lesznek, ahol az utasok eddig csak gyalog vagy autóval tudtak közlekedni. A térségben változik a 176E autóbusz útvonala, amelynek megállóját egy iskola közelébe helyezik – közölték.

Ismét közvetlen kapcsolat jön létre Rákospalota és a XIII. kerület forgalmas csomópontja, a Lehel tér között. A fejlesztésnek köszönhetően sűrűbben járnak majd a villamosok Angyalföldön, előkészítve ezzel többek között a Bajcsy-Zsilinszky útra később visszatérő villamosközlekedést – tették hozzá.

A X. kerületi fejlesztés első, fontos lépése, hogy a 75-ös trolibuszok egy része Kőbánya-alsó vasútállomásig közlekedik. A környezetbarát járat közvetlen kapcsolatot teremt Újlipótváros és Kőbánya központja között, egyúttal segíti a szomszédos kerületek megközelítését is.
Az újpesti térség hálózatfejlesztése során a BKK megteremti a közvetlen közösségi közlekedési kapcsolatot Megyer és Káposztásmegyer I. lakótelep között. A hamarosan társadalmi egyeztetésre kerülő tervezet szerint elérhetővé válnak fontosabb közlekedési csomópontok, iskolák, üzletek – írták.

A közlemény szerint Újbudán az új lakóházak és irodaépületek újabb igényeket támasztanak a jövőben, az ezekre irányuló közlekedési fejlesztéseket a kerülettel közösen készíti elő a BKK. A fejlesztés része lenne a 33-as autóbusz bővítése, valamint az Andor utca térségének jobb kapcsolata a Kelenföldi pályaudvar felé.

Nem is volt társadalmi egyeztetés

Bár a BKK létrehozása óta kötelező, semmilyen társadalmi egyeztetés és előzetes bejelentés nem volt a menetrend átalakításáról, a Közlekedő Tömeg civil egyesülettől értesült a közvélemény a BKK járatritkítási terveiről, melyeket január közepén be is vezettek. Bele se merek gondolni, mi történt volna, ha nem lenne „klímavészhelyzet”, nem lenne külön részvételiségi osztály és nem lenne a részvételiségért felelős főpolgármester-helyettes a Városházán – írta múlt héten Facebook-posztjában Vitézy Dávid.

„Felszólítom Karácsony Gergely főpolgármestert, hogy haladéktalanul vonja vissza a járatritkítási csomagot és vizsgálja felül a BKK akcióját! A közösségi közlekedés színvonalának leépítése ugyanis ellentétes minden várospolitikai és fenntarthatósági céllal.”

– tette hozzá.

Posztjából az is kiderül, mely buszokat érint a főváros járatritkítása:

– 1-es és 1A villamos, a város legfontosabb gyűrűs villamosvonala
– 14-es villamos, a káposztásmegyeri lakótelep első számú járata
– 50-es villamos, Pestszentlőrinc legfontosabb kötöttpályás kapcsolata
– 70-es, 74-es, 75-ös, 78-as trolibuszok a belvárosi hálózaton
– 80-as és 81-es trolibuszok a zuglói hálózaton
– 5-ös, 7E, 8E, 107-es, 108E és 133E járatok a Rákóczi úti csuklós főtengelyen Újpalota, Rákospalota, Zugló és Buda számos kerülete között
– 9-es busz, a város egyik legfontosabb járata Óbudától Kőbányáig
– 11-es, 29-es és 111-es buszok, a II. kerületi hegyvidék fontos buszjáratai
– 20E és 122E, Káposztásmegyer legfontosabb buszjáratai
– 30-as és 30A, Újpest és Angyalföld fontos járatcsaládja a 20E mellett
– 35-ös és 36-os, Csepel és Dél-Pest gerincjáratai
– 67-es, 161E, 176E, 276E – a Rákoskeresztúr és Rákosliget térségét az Örs vezér terével összekötő járatok
– 85-ös és 85E, az Újhegyi-lakótelep és Kőbánya első számú járatai
– 95-ös, Kőbánya és Pestszentlőrinc gerincjárata
– 99-es, Józsefváros, Kőbánya, Kispest és Pesterzsébet gerincjárata
– 102-es, 110-es és 112-es, a budai hegyvidék és Mártonhegy járatai, utóbbi kettő a Rákóczi úti és Thököly úti tengely és Zugló fontos kapcsolata is
– 139-es, mely a szintén ritkított 8E mellett Gazdagréti lakótelep fontos járata
– 142E – Kispest és a Gloriett-telep kiemelt jelentőségű buszjárata
– 148-as, 152-es, 159-es, Csepel lakótelepeit és kertvárosait feltáró járatok, a 148-as Pesterzsébet és Kispest esetében is fontos gerincjárat
– 182, 182A, 184, 282E és 284E – a XVIII. és XIX. kerület kertvárosait feltáró sűrű járatcsalád
– 196, 196A és 220-as – Újpest kiemelt járatcsaládjai, melyek a metróra hordanak több irányból is számos lakóterületet és lakótelepet
– 223E, 224 és 224E – Pesterzsébet legfontosabb gerincjáratai.

Később, Karácsony Gergely, szintén Facebook-posztban részben elismerte a járatritkítást:

„Bár a koronavírus-járvány óta folyamatosan emelkedik az utasok száma, ez máig nem érte el a 2019-es szintet, és az is látható, hogy a korábbinál sokkal elterjedtebb home office-nak, és a rugalmas munkabeosztásnak köszönhetően az átlagosnál kevesebben utaznak hétfőn és pénteken. Éppen ezért a BKK a már korábban is létező pénteki menetrendhez hasonlóan hétfőn is egyedi menetrendet vezet be: az így átcsoportosítható forrásokból pedig újabb fejlesztéseket indíthatunk el. Február elejétől bővítjük Rákosmente buszhálózatát, és a BKK munkatársai további fejlesztéseken is dolgoznak, amik a következő hónapokban szintén megvalósulhatnak. A BKK járatainak összteljesítménye idén nemhogy csökkenni nem fog, de kis mértékű növekedést is tervezünk”

– írta a főpolgármester, amire válaszul Vitézy Dávid úgy reagált: Tisztelt Főpolgármester úr! Ez az intézkedés elhibázott, az utasok nem voltak „home officeban” ma reggel. Kérem, vonja vissza a járatritkítási csomagot!

Elnézést kért a BKK-vezér

„Erről sajnos sokkal látványosabban, hangsúlyosabban és hamarabb kellett volna kommunikálnunk, én ezért elnézést kérek” – mondta Walter Katalin az ATV híradójának.

„Önmagában az az intézkedés amit meghoztunk, az adatalapon, mindent elemezve történt és természetesen az volt kezdetektől fogva az elképzelésünk, hogy ezt folyamatosan fogjuk monitorozni és amennyiben szükség van beavatkozásra, akkor azt meg fogjuk tenni” – nyilatkozott.

Mi lesz a bérletekkel?

A járatritkítás mellett az utóbbi napok egyik fő közéleti kérdése a „bérlet-gate”, vagyis az állam és a főváros közötti megállapodás megszűnése, vagy éppen felrúgása. A kérdés látszólag a tarifarendszerről szól, vagyis arról, hogy melyik szolgáltató melyik bérletet, jegyet fogadja el, valójában azonban jóval többről: súlyos közlekedésszervezési és – technikai kérdésekről, végső soron pedig arról, hogy a fővárosban és az agglomerációban élő több mint 3 millió ember hogyan tudja használni majd a BKV/BKK, a MÁV/HÉV és a Volánbusz járatait. Erről itt írtunk bővebben.

(Fotó: 168.hu)

Legnépszerűbb cikkeink