Kiemelt hírek

Spájzolni vagy nem spájzolni?

Published

on

Képünk illusztráció | Fotó: Merész Márton

Az idei karácsonyi közhangulatot még nem fogja befolyásolni a hiány: pulyka lesz a fagyasztókban, pánikra semmi ok – olvasható Vámosi Ágoston a 168 Óra hetilapban megjelent Ügyeskedéshez vezethet a hiány című írásában.

A járvány magyarországi megjelenése után hosszabb ideig alig lehetett élesztőhöz jutni. Az ilyen hiányhullámokra már korábban is volt példa, és évtizedekig hatással is volt a válságot átélők bevásárlási szokásaira. A 168 Óra arra keresi a választ, hogy hat ránk az idei árdrágulás, és a fiatalabb generációkon is megjelenhetnek-e az idősebbekre jellemző bespájzolásos szokások.

*

A hiány a pillanatnyi mentális állapotunkra is hatással van, pánikreakciót vált ki az emberekből. „Ilyenkor tipikusan felvásárlási pánik szokott kialakulni. Ez nem racionális, tehát az emberek nem azt vásárolják, amire majd valószínűleg szükségük lesz. Inkább a bizonytalanságérzést próbálják kompenzálni, mert nem tudják kiszámítani, hogy megvehetik-e azt, amit akarnak. Ez egy elég tartós bizonytalanságérzés – az ember nem szereti az ilyet –, és ilyenkor pótcselekvésként mondjuk, bevásárolnak rengeteg vécépapírt” – mondta Síklaki István, az ELTE Társadalomtudományi Karának szociálpszichológusa a 168 Órának.

A ma élők jelentős része már nem emlékszik a Kádár-rendszer tervgazdaságára, a jegyrendszerekre, a hetvenes évek olajválságára, a piacgazdaság óta pedig példátlan az a hiányhullám, amit most tapasztalunk. Síklaki szerint viszont a generációs különbségek csak politikai vagy háborús feszültség esetén jönnek elő. „Anyám mindig tartott otthon tartalék lisztet, meg cukrot az 1960-as évektől a ’90 es évekig, amikor már semmi szükség nem volt rá, mert őt korábban sokkolóan érintette a hiány. A következő generáció ilyet már nem csinál, és az utánuk következő sem, ők már nem éltek át ilyen traumát” – mondta.

Síklaki úgy látja, az idei hiányhullám nem lesz hatással a karácsonyi közhangulatra. Különösen úgy, hogy július 1-jétől vámot vetettek ki a Kínából rendelt termékekre, ez talán ösztönözheti az embereket arra, hogy közelebbről rendeljék meg az ajándékokat. „Ha ez egy átmeneti megingás, akkor az emberek nem fognak változtatni a szokásaikon. Viszont ha hosszabb távon kialakul egy olyan rendszer, amikor tartósan, éveken keresztül fontos cikkek hiányoznak, akkor változtatnak. Ilyen esetben másképp kell szervezni az életet, olyan kapcsolatokat kell kialakítani, hogy pult alól, innen-onnan mégiscsak meg tudják szerezni a hiánycikkeket. Ezek a fajta ügyeskedési stratégiák ilyenkor kezdenek el kialakulni, megszilárdulni” – magyarázta.

Úgy tűnik, idén fagyasztott pulykából lesz elég, és bár a vécépapír-drágulás körbejárta a címlapokat, hasonló rohamra nem kell számítani, mint tavaly tavasszal. A fogyasztói tudatosság azonban nem most éli virágkorát.

(Hasonló témájú cikkeket a 168 óra hetilap legfrissebb számában olvashat.)

Legnépszerűbb cikkeink

Exit mobile version