Kiemelt hírek

Egyre fontosabbak a chipek az autóiparnak

Published

on

Dolgozó az Audi Hungaria Zrt. új, elektromos motorokat gyártó győri üzemcsarnokában az avatás napján, 2018. július 24-én. | Fotó: MTI / Krizsán Csaba

168 Óra – ajánló.

A chipgyártók tavaly minden eddiginél több hangsúlyt fektettek a szórakoztatóelektronikai ipar kiszolgálására, ennek pedig az autógyártás látta kárát – olvasható Vámosi Ágoston „Drága mulatság” című írásában, amely a friss 168 Óra hetilapban jelent meg. 

*

Nehéz időszakon megy keresztül a globális autóipar: a tervezetthez képest nyolcmillió autó nem gurult ki a gyárakból augusztusig, ez a szám év végére elérheti a tizenkétmilliót. 2021-re világszerte gyakoriak lettek a gyárleállások, ez alól pedig a magyarországi üzemek sem kivételek. A kecskeméti Mercedes-gyár és az esztergomi Suzuki-gyár többször is leállásra kényszerült idén, a Suzukinál ez szeptemberben két hét kiesést jelentett. Az Audinál is csökkentették a termelést mind a motor-, mind a járműgyártás területén.

Az autógyártók tavaly márciusban jelentősen visszavágták a megrendeléseiket, mert arra számítottak, hogy a járvány miatt hosszabb távon visszaesik a kereslet. A chipgyártók ezért még a korábbinál is jobban a szórakoztató elektronikai iparra összpontosítottak. A mobiltelefonokra, számítógépekre, játékkonzolokra megugrott a kereslet a járvány idején, ráadásul ezeknek az eszközöknek a gyártói többet tudnak fizetni a chipekért. A félvezetők gyártóinak tehát nem érdekük, hogy az autóipart előtérbe helyezzék, az autógyártás korábban is csak a piacuk egyhatodát fedte le. Az autóiparnak viszont egyre fontosabbak a chipek: már nem csak a motorvezérléshez szükséges; a blokkolásgátlót, a menetstabilizáló rendszert vagy az ablakemelőt is ezek vezérlik. Hiányuk elsősorban a gazdagabban felszerelt prémium autók gyártását érinti, de az egész szektorra hatással van.

A kereslet hosszú távon épp ellenkezően alakult, mint azt az autógyártók várták: a közösségi közlekedés túl veszélyesnek tűnt, a fertőzésveszély miatt az emberek inkább autóba ültek. „A félvezetők iránti igények az elmúlt időszakban világszerte olyan mértékben növekedtek, hogy ez az alkatrészszállítások kiesését vagy jelentős késését okozták” – mondta Jakab Réka, az Audi Hungária vállalati kommunikációs munkatársa. 

A változást viszont nemcsak az autóiparban dolgozók, hanem a vásárlók is megérezhetik: az emelkedő költségek dráguláshoz vezethetnek a piacon.

A gyártás folyamatán sokat lassít a delta variáns ázsiai terjedése: a járvány telibe találta a világ egyik chipcsomagoló és -tesztelő központját, Malajziát is. A Bloomberg azt írja, a Honda korábbi termelésének mindössze 40 százalékát sikerült teljesítenie Ázsiában. A vietnámi és malajziai alkatrészgyártó üzemekben kialakult járvány miatt a Toyotának is vissza kellett fognia a termelést, a malajziai járványhelyzet a Volkswagen-gyárakat is leállásra kényszerítette.

Az ellátási lánc 2023-ra térhet vissza a rendes kerékvágásba, legalább másfél évig még alkalmazkodni kell a hiányhoz.

Ami a magyarországi üzemeket illeti, a segítség hozzánk valamivel hamarabb megérkezhet. A német Infineon már üzembe helyezte chipgyárát az osztrák–szlovén határnál fekvő Villachban, ebből az üzemből pedig főként autógyártóknak fognak nyersanyagot szállítani.

Legnépszerűbb cikkeink

Exit mobile version