Kiemelt hírek

Indigókék nappalik és kertek

Published

on

Fotó: Ian Berry

A Titkos kert című lenyűgöző installációt elsőként a New York-i Gyermekek Művészeti Múzeumában állították ki, hogy a felfedezés élményét azok a gyerekek is átélhessék, akik ritkán jutnak el a természetbe.

Akácok, krizantémok, rózsák, kaktuszok, pálmafák és szőlőindák nőnek ki a falakból és lógnak a mennyezetről Ian Berry indigókék képzeletbeli vadonjában.

„New Yorkban a gyerekek többsége nem kertesházban nő fel, számukra akartam a városban olyan környezetet teremteni, ahol elbújhatnak, megkereshetik a kis állatokat, és olyan varázslatban lehet részük, amire nem is számítottak. Talán kedvet kapnak ahhoz is, hogy a szüleikkel együtt kiránduljanak az igazi természetbe” – mondta alkotásáról Berry. 

Az installáció már szerepelt Londonban, Barcelonában, és San Franciscóban, augusztustól pedig a Hágai Rijswijk múzeumban lesz látható, Berry Splendid Isolation (Csodás elszigeteltség) című önálló kiállításán, majd innen a Stockholmi Textilmúzeumba kerül, ahol jövő májusig lehet megcsodálni. 

A brit születésű, Kelet-Londonban élő Berry – akit az Art Business News művészeti szaklap kurátorai beválogattak a világ 30 legbefolyásosabb 30 éven aluli művésze közé – pályája elején talált rá a farmeranyagra, azóta készít portrékat, tájképeket és installációkat régi farmerdzsekikből, nadrágokból és anyagmaradékokból. A fenntarthatóság alappillére művészi munkájának: nem csak újrahasznosít, de arra is nagy gondot fordít, hogy a maradékanyagok olyan gyárakból érkezzenek, ahol nem zsákmányolják ki a munkaerőt és a természetet sem. 

„Mindig szerettem farmert hordani, ebben érzem magam a legkényelmesebben. Szeretem a farmer történelmét, azt, hogy bárki számára elérhető, ezért számomra a közösséget is jelképezi. Modern anyag, ami illik a kortárs művészet témáihoz. Mivel ismerős az emberek számára, nyitottabbak arra, hogy új, szokatlan formákban és helyzetekben is találkozzanak vele. Mióta elkezdtem farmerral dolgozni, új oldalait is feltárta előttem – számomra most az urbánus környezet egyre kopó és fakuló társadalmi szövetét jelképezi” – meséli a művész, aki sokat kísérletezik azzal, hogyan lehet bolyhos, vagy fényes felületet, akár fodrozódó vizet megjeleníteni farmerből, bármilyen festék, lakk nélkül. A pandémia alatt készített egy képsorozatot üres úszómedencékről és strandokról, Paradise Lost (Elveszett paradicsom) címmel. Mivel a szigorú brit lezárások alatt végig otthon volt, saját nappalija életnagyságú mását is megalkotta kedvenc anyagából, ez az elszigeteltségről szóló önálló kiállításán lesz először látható.

Bálint Orsolya

Legnépszerűbb cikkeink

Exit mobile version