Kiemelt hírek
A fagylalt designer munkája édes, mint a szerelem
A fagylalt nem az örökkévalóságnak készül. Legyen hűs és édes, a látvány úgyis elolvad.
Ezért a fagylalt designer ízeket kreál és precízen beállítja az arányokat. Tabár Katalinnak ez az édes munkája volt a fagylalt nagyhatalomnak számító Olaszországban.
Nyári munkásként került Szardíniára, ahol a 2000-es évek elején becses volt minden, a helyieknél olcsóbb munkaerő, és ameddig a kalandvágyó magyarok már nem fáradtak el. Nyelvismeret nélkül, vendéglátós tapasztalata birtokában dolgozott cukrászdákban, éttermekben. Rászorította a helyzet, hogy kezdetben szótárral a kezében, majd azt eldobva olaszul beszéljen. Amikor már a fagylalt készítését is rá bízták, tudta, megnyerte a csatát. Már nem akart hazajönni, és éjszakánként nem sírta tele a párnáját.
A La Romana családi vállalkozáshoz került, amelyik egy garázsból nőtte ki magát. Fagylalt alapanyagokat gyártottak és cukrászdát üzemeltettek, ahol Kati adagolt a kenőkéssel. Havonta két-három új ízt fejlesztett, amelyek bemutatása köré nagy közösségi programot szerveztek. A vevők jöttek, dicsérték a körtés-gyömbérest, az áfonya-fekete bodza-citrom keveréket, a ricottát, néhány napig azt kérték – aztán visszatértek a csoki-vaníliához.
A fagylalt designer munkája tulajdonképpen kémia: a cukrok, a zsírok, a sovány tej, a stabilizátorok és a víz arányának laboratóriumban kikísérletezett tudománya, amit ha valaki rosszul tanul meg, akkor jeges vagy folyós lesz a végtermék. A Mec3 iskolában elméleti és gyakorlati tudást kapott, és azóta már a látványból is meg tudja ítélni a minőséget. A túl fényes fagyiban sok a cukor, a krémesben a növényi zsír, a nagyon habosnak a fele levegő. A legtöbb cukor a gyümölcs sorbet-ban van. Az északi népek eszik a legtöbb fagyit, a németek és mi is egy fogást elcserélünk egy nagy kehelyre, az olaszoknál azonban a fagyi csupán nassolás.
Amikor a cég Astiba költözött, Kati a helyről nevezetes pezsgőből is fagylaltot készített. Azt mondja, végtelen a fagylalt-világ, csak a fantázia szab határt a variációknak. Fagylalt designerként a tulajdonosok által kijelölt irányt kellett követnie, akik a vevők elejtett szavait figyelték, mit szeretnének megkóstolni jeges formában is.
Ahogy növekedett az olasz családi vállalkozás, franchise rendszerben értékesítették az üzleti modellt és a termékeket. Kati két év alatt több mint húsz új üzlet megnyitását készítette elő receptekkel, a munkaerő betanításával. És jöttek volna sorban a továbbiak, de közbeszólt a szerelem, ami hazahúzta Magyarországra. Azokra az igényes és drága fagylaltokra, amiket Olaszországban megtanult, itthon nem nagyon lenne vevő. Most egy áruház eladójaként dolgozik, de hozott magával egy mini fagylaltgépet. Mert a fagylalt az egyik nagy szerelem. A kis háztartási gépén 30 perces munkával fél kiló fagylalt készül. De az olyan, hogy megéri a fáradság, és amit senki más nem érdemel, csak a másik nagy szerelem.
Szikora Katalin