Kiemelt hírek

A politika már ott van a szekrényekben is

Published

on

Német divatbemutató az 1930-as években | Fotó: AFP / United Archives / Loiwen / Mauritius Images

A 20. század elején megalakultak Európa mára legismertebbé vált divatházai: Chanel, Boss, Dior, Balenciaga. Az alapítóik mind együttműködtek a nácikkal.

A Harmadik Birodalom vezetői a lehető legtöbb területet igyekeztek az irányításuk alá vonni. Még a divatban is diktálni akartak. A nácik már az 1933-as hatalomra jutásuk előtt meglátták a divatipar előnyeit, és ennek csak egy részét képezte a gazdasági haszon. Alkalmas terepnek találták arra, hogy ezen keresztül is manipuláljanak és befolyást gyakoroljanak. Mire hatalomra kerültek, az érvelésük teljesen kiforrt: azt hangoztatták, hogy csak az árják által tervezett és gyártott német ruházat elég jó az árja nők számára, ezért megteremtik nekik a „német divatot” – írta a Love to know portál.

 

Megszólítani a nőket

Első lépésként létrehozták az Adefát, és átszervezték a Deutsches Mode-Institutot, amelyek a Propaganda Minisztérium és számos más kormányzati ügynökség támogatásával „belevágtak a trendteremtésbe.”

A faji tisztogatások a divatipar területén is elkezdődtek: bojkottok, gazdasági szankciók, illegális felvásárlások, kényszerű felszámolások, valamint a szisztematikus kizárások és üldöztetések révén 1939-ig eltávolították a terület minden szegmenséből a zsidókat. Ezt követően pedig a II. világháború kitörése és az 1940-es franciaországi hadjárat után a francia divatipar Berlinbe vagy Bécsbe való áttelepítése volt napirenden.

Azt egyébként, hogy a „német divat” mit jelent, soha nem fogalmazták meg, de a megvalósítása a náci párt ideológiája mentén haladt: egy nemzeti összetartozás érzetét keltő, az egyediség minden formáját elutasító, uniformizált öltözetet, és a hagyományos német elemekhez visszanyúló trendet akartak teremteni.

A „német divat” leginkább a nőknek szólt. A náci ideológia, bár igyekezett határokat szabni a szebbik nemnek, mégis a rendszer olyan fontos részének tartották őket, akiket meg kell szólítani.

A nácik nemi ideológiája arra késztette a nőket, hogy térjenek vissza a feleség- és anyaszerephez. Az ideális gazdafeleségektől elvárták, hogy Németország gazdag kulturális örökségét tükrözve hagyományos népviseletet, például dirndlit hordjanak.

A nácik trendteremtési kísérletének első kátyúja az volt, hogy a legtöbben ekkorra már nem viselték a hagyományos ruházatot, még vidéken sem. A tanyasi nők a praktikum felé fordultak, a városiak pedig a magazinok szerint öltözködtek.

A másik sokat hangoztatott női eszménykép a fiatal, egyenruhás német nőé volt. Az uniformis demonstrálta a párt vonzerejét és a viselő elkötelezettségét a rezsim iránt. De divatosnak ez sem számított. Az egyenruha egyébként valamivel népszerűbb volt a nők körében, mint a hagyományos viselet. Később nagy fejfájást okozva a rezsimnek, mivel a háború előrehaladtával egyre jelentősebb volt a textilhiány a Harmadik Birodalomban, 1943-ra pedig drasztikussá vált. A rezsim már képtelen volt megfelelő ruházati felszerelést biztosítani a lakosságnak. A nácik az addig propagált női egyenruhákat sem tudták biztosítani. Már csak hovatartozást jelző karszalagot osztottak a párthű asszonyoknak és lányoknak, akik nyíltan panaszkodtak emiatt.

 

Agresszió és divat

Politikai pályája kezdetén, az 1920-as évek elején egyébként maga Adolf Hitler is megpróbálkozott a hagyományos viselettel, jelezve, egy a németekkel. A várt hatás viszont nemhogy elmaradt, az emberek egyenesen nevetségesnek találták a lederhosenben parádézó politikust. Hitler későbbi propagandaminisztere, Joseph Goebbels viszont mindent tudott a megjelenés erejéről – írta a ListVerse. Felismerte, hogy az öltözködés alkalmas arra, hogy félelmet keltsen másokban. Itt jött a képbe Hugo Boss cége. A Boss és Goebbels erős márkajelet adtak a náciknak: a történelemben még soha nem tapasztalt módon kapcsolódott össze a gonoszság, a katonai agresszió és a divat.
A Boss gyártotta az SA-roham­osztagosok barna ingjeit, továbbá a Hitlerjugend és a Gestapo egyenruháit. A háborús készülődés felerősödésével egyre több állami megrendelést kapott a divatház, és végül az SS és a Wehrmacht egyenruhái is innen kerültek ki – írta a Múlt-kor történelmi magazin. Coco Chanel a Harmadik Birodalom katonai elhárító és hírszerző szervezetének dolgozott, a francia Louis Vuitton pedig a szintén náci Vichy-rendszerrel állt szoros kapcsolatban.

A nácik felismerték a divatipar előnyeit, hasznot mégis a tervezők húztak a politikából: Boss óriási vagyonra tett szert az állami megrendelések miatt. Vuitton pedig szinte egyedüli kedvezményezettnek számított a francia divatiparban, versenytársait sorra elsöpörte a náci rendszer, ami a világháború után nem kis előnyt jelentett a számára.
Megemlítendő az is, hogy a divatipar területén a kollaboráns márkák gyakorlatilag zavartalanul folytathatták működésüket a rezsim bukását követően is.

 

Politika a pólókon

A II. világháború után aztán a tervezők is egyre gyakrabban és bátrabban nyúltak a politikához. Emlékezetes pillanat volt, mikor Katharine Hamnett brit tervező magával a Vasladyvel, Margaret Thatcher akkori brit miniszterelnökkel szállt szembe a pólójával. Hamnett egy „58% Don’t Want Pershing” feliratú felsőben jelent meg egy Downing Street-i fogadáson 1984-ben, ezzel kifejezve ellenszenvét Thatcher politikájával és a nukleáris rakétákkal szemben.
A divatipar politizálásának jelensége 2017-ben csúcsosodott ki. Olyannyira, hogy a Forbes magazin a politikát nevezte a „New York-i divathét legnagyobb trendjének”. És ehhez is csak Donald Trump és az elnökké választása kellett. Sok tervező elhatárolódott a 2016-ban megválasztott elnök nézeteitől, és ezt nyilvánosan meg is mutatták a kifutón.

Dao-Yi Chow és Maxwell Osborne tervezők a „Make America New York” szlogennel utaltak a város multikulturalizmusára és liberális hangulatára. Christian Siriano fekete pólóján pedig az állt: „Az emberek emberek.” A feminizmus témája is minden korábbinál jobban fókuszba került. Trump nőgyűlölő megszólalásai és Maria Grazia Chiuri „mindannyiunknak feministának kéne lennünk” feliratú pólói igazi trendhullámot indítottak.

 

Cserdi Dóra

Legnépszerűbb cikkeink

Exit mobile version