Connect with us
Pesti Hírlap, egy újság, sok élmény

Archív cikkek

Irán még csak most küldené Párizsba a lelőtt ukrán utasszállító feketedobozait

Tálos Lőrinc

Létrehozva:

És csak akkor, ha Ukrajna, Kanada és az Egyesült Államok is beleegyezik. Fél évvel a tragédia után tart itt az iráni vezetés.

Az Ukrán Nemzetközi Légitársaság Teheránból Kijevbe induló Boeing 737-es gépe január 8-án, nem sokkal a felszállás után zuhant le. Az iráni hatóságok először balesetről beszéltek, majd elismerték, hogy a Forradalmi Gárda légvédelme lőtte le a gépet tévedésből egy Föld-levegő rakétával. A repülőn lévő 176 emberből senki sem élte túl a tragédiát. A járaton 55 kanadai-iráni állampolgár utazott.

Az érintett államok: Ukrajna, Kanada és az Egyesült Államok. Korábban Kanada nyomást gyakorolt Teheránra, hogy küldje a feketedobozokat Párizsba. Irán előzőleg megtagadta, hogy az ukrán utasszállító repülési adatait rögzítő berendezéseket átadja.

Márciusban Irán azt közölte az ENSZ szakosított légügyi ügynökségével, a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezettel (ICAO), hogy Ukrajnába küldi a feketedobozokat. Szerdán azonban egy iráni tisztviselő az ICAO kormányzótanácsának videokonferenciáján bejelentette, hogy Teherán most a súlyosan megrongálódott elektronikus eszközöket a BEA francia légiforgalmi biztonsági hivatalhoz küldi – írja az MTI. Erről egy nevét elhallgató forrás számolt be, aki hozzátette, hogy Irán a részes államok hozzájárulásától teszi függővé döntését.

A Reuters hírügynökség nem tudott elérni iráni tisztviselőt, hogy adjon magyarázatot az értesülésre.

Marc Garneuau, a kanadai légügyi minisztérium szóvivője ugyancsak elhárította a felkérést a magyarázatadásra. Ugyanakkor azt elmondta, hogy Irán márciusban az ügyben kötelezettségvállalást tett. Nyitottságot mutattak a feketedobozok átadására, de Kanada konkrét, iráni részről megmutatkozó lépéseket szeretne látni – fejtette ki a szóvivő.

A nemzetközi szabályok szerint Iránnak joga van a vizsgálat felügyeletéhez, az Egyesült Államok azáltal részes a vizsgálatban, hogy a gépet ott gyártották, míg Ukrajna azért, mert az utasszállító üzemeltetője volt. Kanada pedig úgy válik az eset részesévé, hogy állampolgárai is meghaltak a szerencsétlenségben.

Legnépszerűbb cikkeink