Connect with us
Pesti Hírlap, sok élmény

Archív cikkek

Két pörgőrúgás közt egy nyomornegyed

Létrehozva:

Remek akciófilmet mutatott be a Netflix, Chris Hemsworth dögös, kigyúrt, az akciójelenetek lehengerlőek, és még társadalmi vetülete is lett a Tyler Rake: A kimenekítés című filmnek. Karanténra kívánni sem lehet jobbat.

Talán a legjobb otthoni mozis program tud lenni karanténra és kijárási korlátozás idejére egy jó akciófilm. A Netflix április 24-én mutatta be a magyar keresztségben a Tyler Rake: A kimenekítés, angolul Extraction című akciófilmet a talán mostanában legkurrensebbnek számító kigyúrt-jóképű akcióhős, Chris Hemsworth-szel a főszerepben, akit már Thorként hosszú hajjal, és nagy pocakkal is megcsodálhattunk (utóbbi a jelmezesek terméke volt).

A sztori szerint az egyik legfőbb indiai drogbáró fiát elrabolja az egyik legfőbb bangladesi drogbáró, őt kell kiszabadítania a marcona zsoldosnak, Tyler Rake-nek. Rake, ahogy eleinte az egész film, hozza a kliséket: a laza kigyúrt csávó sörözget, gyógyszerre iszik, majd igent mond a megbízatásra a hozzá helikopterrel érkező csinos nőnek, aki az egész mentőakciót összefogja – kár, hogy a tényleg bájos Golshifteh Farahaniból hiányzik minden dögösség, élet.

Ám hamarosan megismerjük kicsit magát Dakkát is, amely egyrészt mutatós, amikor felülről fényképezik, másrészt egy akciófilmhez képest elegendő mértékben képet kapunk a város zsúfoltságáról, a szegénységről, hisz Banglades a Föld egyik legszegényebb országa, sőt arról is, hogy a bandákba verődött gyerekek élete milyen olcsó. Ez már ad egy mélységet is a filmnek.

Amely azonban mégiscsak akciófilm, az akciójelenetek adják meg a valódi ízét. És azok nagyon ott vannak. Egyediek, erősek, és egészen mesterien vannak fényképezve. Az utóbbi évek egyik nagy gondja, a túl sok vágással operáló akciófilmek után (lásd a túlkoros Liam Neeson átugrik egy kerítést, hét másodperc tíznél is több vágással bemutatva) ez a film egysnittesekké összevágott akciójelenetekkel dolgozik, és jól megoldja – ilyet láthattunk az 1917 című első világháborús filmnél, ott kissé öncélúan. Itt azonban remekül működik. Elképesztő aprólékos a munka, amit itt a rendező, vágó és az operatőri csapat elvégzett.

Nem csoda, mert a rendező Sam Hargrave elsősorban kaszkadőr, illetve kaszkadőröket rendez, közreműködője volt több Bosszúállók-, Amerika kapitány-filmnek, Thor- és Deadpool-filmnek is. Mégsem csak összefűzött akciójeleneteknek hat ez a film, az arányérzéke is jó: nincs túlerőltetve poénokkal, mint egy Thor-film – azért Hemsworth megkapja, hogy afféle második Brad Pitt –, nincs túlerőltetve a társadalmi mondanivaló, mégis jelen van hangsúlyosan a szegénység, nyomor, reménytelenség. Hovatovább a klisészerű fejvadász-zsoldos figurája is kap némi plasztikusságot, amihez Hemsworth is hozzátesz némi színészi játékot. Ráadásul a hangulatteremtés is jó, egy ellenséges közegben a bizalmatlanság fojtott levegője is megjelenik valamennyire.

A néző úgy tud kiszakadni a karanténkeretekből, hogy remekül szórakozik, elgondolkodik, elégedett lehet.

Legnépszerűbb cikkeink