Connect with us
Pesti Hírlap, sok élmény

Archív cikkek

HÉV: a múltból a jövőbe

Létrehozva:

Az első helyiérdekű vasúti vonal (HÉV) építését 1882-ben határozták el, a Közvágóhídtól Soroksárig. A vonal a mai H6-os ráckevei HÉV első szakaszaként 1887-ben nyílt meg. „Nem volt azonban egyértelmű a belső végállomás helye. Már akkor felmerült annak gondolata, hogy a vonalszakasz belső végállomása a Kálvin térre kerüljön (ez az elképzelés mindmáig fennáll). Végül maradt a Közvágóhídnál” – írja a BKV saját kiadású könyve 100 évvel később.

2020-ban járunk, de a végállomás azóta is a Művészetek Palotája mögött, a Közvágóhídnál van, távol a metróhálózattól, de még a nagykörúti villamosoktól is. A ráckevei és csepeli hévek – ellentétben a szentendrei és a gödöllői vonalakkal és a MÁV összes elővárosi vasútvonalával – máig nem érik el sem a belvárost, sem a metrót. Az utasok sebességkorlátozásokkal tűzdelt pályákon utaznak, az NDK-ból származó, nehezen megmászható, korszerűtlen vonatok 50 évesek – némelyik közelebb már a hatvanhoz.

Itt az idő ezen változtatni, hisz a lehetőség óriási. A dél-pesti agglomerációban, Szigetszentmiklós térségében 30%-kal nőtt a lakosság az elmúlt másfél évtizedben, de ebből a HÉV utasszáma alig tudott profitálni. Csak autóból lett több, ami egész Budapesten dugókat és légszennyezést okoz. Csepelen és Soroksáron egész budapesti kerületek közlekedését látja el a két déli HÉV-vonal. Óriási barnamezős, felhagyott ipari területek állnak parlagon a Soroksári út mentén, melyekbe életet tudna lehelni a HÉV fejlesztése. A két vonal ma összesen 47 ezer utast szállít naponta – ez 108 ezerre, tehát több mint duplájára növelhető, ha a vonalakat teljesen felújítjuk, a vonatokat új, akadálymentes, korszerű járművekre cseréljük és meghosszabbítjuk őket a föld alatt a Kálvin térre, hogy ott elérjék a belvárost, az M3-as és az M4-es metrót, a Boráros téren pedig a nagykörúti villamost. Ez lenne egyben az „ötös metró” névre hallgató, évtizedes elképzelés első lépése, mely hosszú távon a déli HÉV-vonalakat a szentendrei vonallal a belváros alatt kapcsolná össze, új metrószerű összeköttetést létrehozva Budapest alatt. Ez ugyan távlati terv, de a csepeli és ráckevei HÉV-ek fejlesztése a 2020-as évek egyik legjelentősebb budapesti fejlesztése lehet. Ezért is kezdjük ezzel a munkát a Budapest Fejlesztési Központban: még februárban megjelenik a pályázat a vonal építési munkáinak tervezésére, a MÁV-HÉV-vel pedig elkezdtük az új vonatok beszerzését. 133 év után nincs tovább mire várni.

Vitézy Dávid

Legnépszerűbb cikkeink