Connect with us
Pesti Hírlap, sok élmény

Archív cikkek

Vasútvonalakat számolnának fel a járvány alatt

Létrehozva:

Még a járvány miatti kavarodás alatt újra a kormány elé kerülhet a vasúti mellékvonalak bezárásának terve. Egyesek szerint a tervezetet a MÁV-nál is támogatják, sőt teljesen fel akarnak hagyni a Bzmot motorvonatok üzemeltetésével.

Kedden kiszivárgott levelében Tarlós István volt főpolgármester, jelenlegi miniszterelnöki megbízott, beszélt arról, hogy most, még a járvány alatt, lenne ideje busszal kiváltani a Volánnak bizonyos vasúti mellékvonalakat. Ez érzékeny téma, mivel az MSZP‒SZDSZ kormány idején a Fidesz nagy elánnal ellenezte a bezárásokat, majd amikor kormányra kerültek, több vonalon vissza is állították a személyforgalmat.

Értesüléseink szerint az elmúlt hetekben azonban újra napirendre került bizonyos mellékvonalak bezárásának ötlete. Több terv létezéséről is tudunk, a „durvább” forgatókönyv összesen 46 mellékvonal bezárását tervezi, de a vonalak listáját annyira titkolják, hogy még informátoraink sem tudták ezeket pontosan felsorolni. 

Mindenesetre a „durvább” tervben a „szokásos” (azaz az MSZP‒SZDSZ kormány idején egyszer már bezárt, azóta újranyitott) vonalak mindegyike érintett, de a turisztikai szempontból is jelentős Győr-Veszprém vonal, a Vác-Balassagyarmat, Aszód-Balassagyarmat-Ipolytarnóc, Nyékládháza-Tiszaújváros és a Mezőtúr-Orosháza-Mezőhegyes vonalak is rákerültek a listára. Úgy tudjuk, annyira sok vonalról van szó, hogy a Kecskemét-Szeged-Békéscsaba-Szolnok-Cegléd-Kecskemét vonalak által határolt területen belül az összes vasútvonal megszűnne. 

De egy másik, enyhébb forgatókönyv létezéséről is tudunk, amely szerint „csak” 20 vonalat zárnának be.

Nyugdíjba küldenék a Bzmotokat

Olyan hangokat is hallani, hogy a mellékvonalakon közlekedő, elavult, piros, Bzmot névre hallgató motorvonatokat nem akarja a MÁV-Start tovább üzemeltetni, tehát a bezárásoknak az lenne az egyik célja, hogy a Bz-ket nyugdíjba küldhessék.

A tervezetről mesélő, névtelenséget kérő egyik informátunktól úgy tudjuk, a szándék olyannyira komoly, hogy a szerdai kormányülésen tárgyalták is a javaslatcsomagot. Ráadásul a dolog sürgőssége a járványügyi helyzettel is összefügghet, hiszen most még érvényben van a teljhatalom-törvény, illetve ahogy Tarlós István fogalmazott kiszivárgott levelében: 

Tarlós: Eddig nem született ilyen döntés

Lapunk megkérdezte a mellékvonal-bezárásról Tarlós Istvánt is, aki február óta a MÁV igazgatóságának is tagja. Ő SMS-ben azt írta: 

„Egyelőre nem tudok ilyenről, tudomásom szerint ilyen döntés nem született eddig. Talán a Népszava tud valamit, amit senki más.”

Homolya Róbert MÁV elnök-vezérigazgató tavaly a hvg.hu-nak adott interjújában arról is beszélt, „a közösségi közlekedés átalakítási programjában szeretnénk megszüntetni a párhuzamosságokat, de ezt nem lehet egyik napról a másikra megtenni. Ahol csak a vasút marad meg, ott annak megfelelő állapotban is kell lennie.”

Ez a kijelentés arra is utalhat, hogy a nem megfelelő állapotú vonalakat elhagynák.

Szalay Áron, a Közlekedő Tömeg szakmai szervezet elnöke lapunknak azt nyilatkozta, a mellékvonalak bezárásának terve mintegy 2-3 hete kering a levegőben, és annak a MÁV-nál, a közlekedésért is felelős Innovációs és Technológiai Minisztériumnál (ITM), és a kormányban is vannak támogatói, ahogy ellenzői is.

Természetesen kérdeztük a MÁV-ot és az ITM-et is arról, hogy felmerült-e mellékvonalak bezárása, és ha igen, melyik vonalakról van szó, de lapzártánkig nem válaszoltak.

Legnépszerűbb cikkeink