Archív cikkek
Hídvita Szentendrén: helyiek és idegenek
Életünk összefonódik az agglomerációval, az elővárosok legfontosabb ügyei minket, budapestieket is érintenek. Ősszel Szentendrén is új lett a városvezetés, és első, szimbolikus ügyként teleplakátolták a várost, vitatva az új gyalogos-kerékpáros Duna-híd tervét, mely a Szentendrei-sziget és Szentendre belvárosa között teremtene kapcsolatot. A híd állami beruházásban, európai uniós forrásokból épülne.
El tudunk-e képzelni klímavészhelyzet idején annál zöldebb, a fenntarthatóságot, a XXI. század üzeneteit jobban szimbolizáló beruházást, mint egy olyan Duna-híd, melyen autók nem mehetnek át, csak biciklisek és gyalogosok? Mégis elindult a szentendreiek hergelése, a helyieket a városba látogatók ellen hangolva. A kerékpáros turistákat a város nyugalmát megzavaró idegeneknek beállító kampány valójában a nagyrészt budapesti biciklis családokat kiáltja ki ellenségnek, akik a szigetre vagy a Dunakanyarba tartanak hétvégente, és gyakran meg is állnak egy kávéra vagy ebédre Szentendrén. Képzeljük el, ha a budapestiek is ki akarnák utálni a más településekről a belvárosukba érkezőket – hamar megállna az élet az agglomerációban.
A másik ellenségkép a Szentendrei-sziget lakóiból áll, akik nem átallanak Szentendrén át bejárni Budapestre – ezt ma kerékpáros híd híján nagyrészt autóval, jelentős kerülővel teszik. A híd megépültével elbiciklizhetnének a HÉV-állomásig és onnan Budapestre hévvel. Ez a fővárosiaknak is fontos: minél többen jutnak el a kötöttpályás közlekedéshez az agglomerációban, annál kevesebb autó érkezik Budapestre.
Szentendre vezetése és a tiltakozó lakók nem szeretnének bicikliseket látni a széles, Duna-parti korzón, míg az ott ma szanaszét parkoló autók nem zavarják őket. Ráadásul ők is kirándulhatnának az új hídon a szigetre. Több, látszólag konstruktív helyszín vetődött fel, melyeken a biciklisek elkerülhetnék a belvárost, csakhogy ott épp Budapest legfontosabb vízbázisaira kellene a hídfőt építeni, amire a Fővárosi Vízművek nemet mondott. Mégis, március elejéig a szentendreiek szavazhatnak, és választhatnak az irreális helyszínek, az ideális belvárosszéli helyszín és a híd elutasítása között. Nem csak én, de a civilek, a Magyar Kerékpárosklub is a Rév utcai, belvárosi helyszín mellett áll. Könnyen lehet, hogy a híd terve végül elvérzik. Nagy kár lenne, nem csak az elvesztett uniós források miatt, hanem mert egy zöld, előremutató beruházás lehetőségét szalasztanánk el. Nem csak a szentendreiek, hanem a budapestiek is.
-
Kiemelt hírek2024.08.16. 9:31
KRESZ-módosítás: már a gyalogos szándéka is elsőbbséget jelent a zebrán
-
Kiemelt hírek2024.08.26. 8:03
Két új HalfPrice üzlet is nyílik
-
Kiemelt hírek2024.10.03. 12:49
Bemutatták Gyurcsány krimijét
-
Kiemelt hírek2024.10.08. 12:12
Jön a visszaváltási rendszer benzinkutas verziója