Magyarország
Egyelőre nem nyomoznak a metrókocsik miatt
Az orosz Metrowagonmash által végzett mintegy 70 milliárd forintos munkát sok minőségi kifogás érte.
Visszadobta a rendőrség a főváros feljelentését az orosz metrókocsik ügyében, a rendőrség feljelentés-kiegészítést rendelt el, de nem lehet tudni, mit hiányolnak.
Egyelőre nem nyomoz a rendőrség, hanem visszadobta a főváros feljelentését a 3-as metró felújított orosz metrókocsijainak ügyében – tudta meg a 168.hu. Laptársunk kérdésére a rendőrség közölte: „az ügyben a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda feljelentés-kiegészítést rendelt el”. Azt a nyomozó hatóság nem részletezte, miben szorul kiegészítésre a március közepén Gy. Németh Erzsébet főpolgármester-helyettes által, de a Fővárosi Közgyűlésben többséget alkotó négy koalíciós frakció vezetőjének nevében tett feljelentés. Az NNI határozatáról a 168.hu-tól értesült Gy. Németh Erzsébet is, aki elmondta: eddig nem kaptak hivatalos értesítést a feljelentéskiegészítés igényéről.
Elavult szerelvények
Gy. Németh Erzsébet a feljelentéssel együtt benyújtotta a rendőrségre azt a független szakértők által írt vizsgálati jelentést is, amelyet a főváros készíttetett még tavaly a metrókocsik felújításáról. A feljelentést ez alapján tették, ismeretlen tettes ellen, a számviteli és más pénzügyi tárgyú törvények megsértésének gyanújával. Mint akkor Karácsony Gergely főpolgármester közölte, „klímaberendezés nélküli, elavult metrókocsikat kaptunk közel 70 milliárd forintért, ezért természetesen valakinek felelnie kell”. Karácsony emlékeztetett: „lezárult a vizsgálat, amelyet azért rendeltem el, hogy végre mindannyian tisztán lássuk és értsük, mi történt pontosan, amikor egy ennyire előnytelen konstrukcióban állapodott meg az előző városvezetés”.
A 3-as metróvonal járműtenderének problémája nem újkeletű, hiszen már annak idején, Tarlós István főpolgármestersége alatt sok kritika érte a beruházást. A BKV 2014 novemberében írt ki tendert a napi mintegy félmillió utast szállító metróvonal elöregedett, szovjet gyártmányú – átlagosan 35 éves – kocsijainak felújítására. Már amiatt is bírálta az akkori ellenzék Tarlóst, hogy új, alapból klimatizált szerelvények vásárlása helyett a régiek – klíma beszerelése nélküli – felújítása mellett döntött, ám valójában nem volt választási lehetősége. Bár Tarlós maga is a némileg drágább megoldást, az új kocsik vásárlását javasolta, a végső szót kimondó, és a beruházáshoz szükséges fővárosi hitel – melynek kamata a 15 éves futamidő alatt 15 milliárd forint – felvételét jóváhagyó kormány kizárólag felújítást engedélyezett, új beszerzésről szó sem lehetett.
Jogszerű tender
A 220 millió eurós értékű (mintegy 69 milliárd forintos), 37 darab hat kocsiból álló szerelvény felújítására szóló tendert az orosz Metrowagonmash nyerte el, de kezdettől akadtak problémák. A cégnek 2018 nyarára kellett volna leszállítania az utolsó felújított kocsit is, de már 2017-re 11 alkalommal estek késedelmes teljesítésbe a szerződés szerinti ütemhez képest. Emellett gondot okoztak a 2017 első felében jelentkező tömeges meghibásodások is, ami miatt hosszabb-rövidebb időre ki kellett vonni a forgalomól az új szerelvényeket. A már említett jogi, műszaki és gazdasági kérdéseket külön-külön tárgyaló szakértői jelentés pedig esetenként „gondatlan gyártást”, és 18 sorozathibát is azonosított – ezek közül „a jelentős korróziós károsodás”, vagyis a súlyos rozsdásodás csak egy. A jelentés egyébként azt is megállapította, hogy önmagában a tendereztetési eljárás jogszerű volt, és az új szerelvények vásárlása jóval drágább lett volna, mintegy 112 milliárd forint – igaz, az is kiderült belőle, hogy a felújított szerelvények üzemeltetési költsége magasabb, mint az újaké lett volna.
168.hu / Lengyel Tibor
-
Kiemelt hírek2024.10.03. 12:49
Bemutatták Gyurcsány krimijét
-
Kiemelt hírek2024.10.08. 12:12
Jön a visszaváltási rendszer benzinkutas verziója
-
Magyarország2024.10.14. 9:17
Kellemes őszi idő és némi eső vár ránk a héten
-
Magyarország2024.10.15. 9:28
A jövő kreatívjait keresik a hazai sneakerfesztiválon!