Kiemelt hírek
A Covid-19 hajtja az online kaszinók motorját
Ausztráliában már kutatást is végeztek arról, hogy miért fordul egyre több fiatal férfi a netes fogadások felé. Mindeközben a teljes szerencsejáték piac forgalma összességben nem nőtt. A jelenség vélhetően nem csak az ausztrálokat érinti.
Azt mindenki érezheti a saját bőrén, hogy a karantén hatására megváltozik a viselkedése, vannak akik sportosabbá váltak, de inkább az a jellemző, hogy elengedik magukat az emberek. Éppen ezért nem okoz nagy meglepetést, hogy több pénzt visz el az online fogadás a világjárvány idején, amit most már tanulmány is alátámaszt. Ennek egyik bizonyítéka, hogy június-júliusban háromból egy játékos regisztrált új szerencsejáték oldalon, de természetesen olyanok is ráfordultak a szórakozás ezen formájára, akik korábban nem szerencsejátékoztak. Többek között ezekre a megállapításokra jutott egy 2000-nél is több játékost vizsgáló kutatás, melyről az ausztrál ABC számolt be a közelmúltban.
Elsősorban az elszigeteltség érzésével, az unalommal és a fogadási promóciókkal magyarázták megnövekedett szerencsejáték-kiadásaikat a fiatal férfiak – összegezte Rebecca Jenkinson kutató. Ebben a nehéz időszakban fogékonyabbá váltak a felerősödő hirdetésekre, promóciókra, melyek könnyebben motiválták őket játékra – magyarázta a szakember. A válaszadók nagyjából 78 százaléka játszik online, míg a járvány előtt ez csupán 62 százalékukra volt igaz, és nem hinném, hogy ez a közeljövőben máshogy alakulna – vélekedett dr. Jenkinson.
Nem meglepő a következtetés, hiszen a megkérdezett szerencsejátékosok több mint fele szerint romlott fizikai és mentális egészségi állapota a Covid-19 idején. „Továbbra is a bizonytalanság időszakát élik sokan. Többen vannak, akik a munkájukat is elvesztették, miközben azok a tényezők, melyek az online szerencsejátékra motiválnak, nem szűntek meg, különösen a vizsgált fiatal férfiak körében” – fogalmazott a szakember. Hazánkban is hasonló a helyzet, így nem nehéz elképzelni, hogy a jelenség itthon is megfigyelhető, az biztos, hogy a depressziónak nem segít a karantén.
Van, aki bármire fogad, csak az izgalom meglegyen
Néhány válaszadó személyes történeteket is megosztott a szokásairól:
„Lehet ez szórakoztató, ha betartasz bizonyos kereteket, de nagyon könnyű függővé válni – véli egy 25 éves férfi.
„A haverokkal ostoba fogadásokat kötünk lovakra, kutyákra, tengerentúli sportokra, anélkül, hogy bármi fogalmunk lenne az adott sportról, csak az izgalom miatt” – osztotta meg egy 18 éves férfi.
„Ha unatkozni kezdek, az ujjam máris nyitja az alkalmazást (…) Egyszerűen nem tudok leállni, pedig régebben ismertem a határaimat” – mesélte egy 23 éves férfi.
Segítenék az önkorlátozást
Az ausztrál online fogadó cégek felelősségteljes játékra figyelmeztetik a felhasználókat, ennek érdekében különböző önkorlátozó funkciókat kínálnak. Az iparág támogatna egy olyan nyilvántartást is, amely lehetővé tenné, hogy a problémás szerencsejátékosok ténylegesen eltiltsák magukat az összes ausztrál engedéllyel rendelkező fogadási szolgáltatástól.
A Responsible Wagering Australia (Felelős Fogadásokért Ausztrália), az ausztrál fogadóirodákat képviselő csúcsszervezet korábban cáfolta azokat az állításokat, miszerint az online kaszinók térnyerése a tejes iparág növekedését jelezné. „A fogadóirodák és szerencsejáték-üzletek sok helyen bezártak a Covid korlátozások miatt, így az emberek online platformokra költöztek, akárcsak a kiskereskedelem egyéb területein” – mondta Brent Jackson vezérigazgató júliusban. Az ARGC kutatásából is az derült ki, hogy a szerencsejátékra fordított összeg átlaga csökkent a 34 évesnél idősebb férfiak és nők esetében.
A pénzügyi jelentések alapján ugyanakkor mégiscsak nagyot kaszáltak Ausztrália legnépszerűbb online fogadócégei a világjárvány idején. A Tabcorp digitális fogadási forgalma a 2019–20-as pénzügyi évben 3,8 százalékkal, 7,1 milliárd dollárra nőtt, míg a kiskereskedelmi forgalom 27,9 százalékkal 5,4 milliárd dollárra esett vissza. A Sportsbet anyavállalata, a Flutter Entertainment arról számolt be, hogy ausztrál működési nyeresége megközelítette a 200 millió dollárt a június 30-át megelőző hat hónapban, az online nettó árbevétel pedig 45 százalékkal nőtt az év első felében. A Ladbrokes anyavállalata, a GVC Holdings szintén 43 százalékos profitnövekedést könyvelhetett el ugyanebben az időszakban. „Az online játéktrendek továbbra is megelőzik a Covid-19 előtti szintet” – közölte a társaság a hónap elején.