Connect with us
Pesti Hírlap, sok élmény

Kiemelt hírek

Egymilliárdból tervezik a Duna alatti alagutat

Létrehozva:

Kétemeletes lehet az új Nyugati pályaudvar, és elkezdődhet a Déli és a Nyugati pályaudvart összekötő alagút tervezése – ismertette Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója.

A kormány döntése értelmében megvan a szükséges önrész a Duna alatti vasúti alagút környezeti hatásvizsgálatára és a műszaki vizsgálatokra, ezzel egymilliárd forint uniós forrást nyert az ország az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) nevű alapból – jelentette be Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója. Nemsokára elkészül az alagút megvalósíthatósági tanulmánya. A nyomvonal Kelenföldtől a meglévő infrastruktúrát használná. Gyors összeköttetést biztosítana a Déli és a Nyugati pályaudvar között úgy, hogy kapcsolata lenne a jelentősebb felszíni forgalmi csomópontokkal is. A BFK októberben tervpályázatot ír ki a Nyugati pályaudvar és környéke megújítására is. A terv a meglévő csarnokra épít, de a fejpályaudvar kétemeletes lenne, a felszínen 12, a föld alatt 6 vágánnyal.

Mindez a 2040-ig szóló budapesti agglomerációs stratégia része, amelynek a személyszállításban az az egyik fő célja, hogy minden elővárosi állomásról óránként legalább 4 vonat induljon a fővárosba. Ezáltal – a külső kerületeket is ideértve – megduplázódik a jelenlegi elővárosi forgalom.

A stratégia fő elemei Vitézy Dávid szerint a következők: az összes, Budapestre vezető szakaszon pótolni kell az elmaradt kapacitásbővítéseket, új megállókra, állomásokra, a fejpályaudvarok mellett pedig minél több átmenő kapcsolatra van szükség. Ezeket is segíti az említett alagút, illetve a déli körvasút, amely összeköttetést teremt majd a Budapestre beérkező, sugaras elrendezésű vasúti pályák, utak között. További feladat a járatok sűrítése. Míg ma Budapestre napi 42 személyvonat fut be, el kell érni a 93-at, ezzel a személyforgalom is több mint a duplájára nő. Ennek köszönhetően 115 ezer autó utasai válthatnak vasútra, ami utasonként átlagosan 15 perc megtakarítást jelent, az így jelentkező társadalmi haszon pedig 150 milliárd forint.

A déli körvasút szimbolikus eleme, a déli összekötő vasúti híd már épül.

ph

(Kiemelt kép: BUDAPEST FEJLESZTÉSI KÖZPONT)

Legnépszerűbb cikkeink