Magyarország

A közösségi autó a jövő záloga, de a carsharinget is elérte a járvány

Published

on

A carsharing lehetőségek a taxik mellett a céges autókkal is felvennék a versenyt. De ezt az ágazatot is befolyásolta a koronavírus-járvány.

A 2020-as évben a pandémia hatására olyan városfejlesztési folyamatok kezdődtek meg, amire néhány évvel ezelőtt még nem is gondoltunk volna. A körúti biciklisávok felrajzolása ugyan még messze nem tekinthető kész projektnek, mégis fontos diskurzust indított el. A járvány miatt rengetegen keresték a közösségi közlekedés alternatíváját: a biciklizés mellett komoly tényezővé váltak a közösségi autózás lehetőségei.

A 2020-as eredményeikről a MOL Limo és a Green GO számolt be a Pesti Hírlapnak. A MOL Limo részéről kijelentették: a közösségi autós flottájuk forgalma tavaly a pandémia ellenére is meghaladta a 2019-es szintet, azonban a kihasználtság hullámzó volt az év során. A járványhelyzet első hulláma során jelentős kedvezményeket adtak a felhasználók számára, de még így is csökkent a kihasználtság egyes időszakokban.

MTI/Mónus Márton

Hasonló tapasztalatokról számoltak be a Green GO részéről is: a tavaszi első hullám alatt bevezettek egy mesterséges intelligencia alapú flottaalkotási megoldást, amelynek célja, hogy azokra a területekre terelje az autókat, ahol nagy az igény rájuk, ám még ezzel az újítással is 30-40 százalékos visszaesést tapasztaltak az időszakban. A MOL Limo a Róbert Károly körút–Hungária körút–Könyves Kálmán körút vonalán belül lezárt utazásokra (a Limo Zónában) 500 forint utazási kreditet írt jóvá, ezzel ösztönözve a felhasználókat, hogy a legkedveltebb területen, a pesti belvárosban tegyék le az autókat. Mind a Green GO, mind pedig a MOL Limo kiemelte: a tavaszi időszakot követően normalizálódott a forgalom. A MOL Limo ráadásul a nyári, majd az őszi időszakban kiemelkedő eredményeket ért el a kihasználtság terén, július és október között pedig rekord forgalmat értek el. A második hullám alatt bevezetett éjszakai kijárási korlátozások, az éttermek és a szórakozóhelyek bezárása azonban kedvezőtlenül hatott mindkét közösségi autós cég eredményeire, ugyanis mindez azokat az élethelyzeteket „szüntette meg”, amelyek esetében a közösségi autózás szolgáltatása általában népszerű választás volt.

A Green GO munkatársai azt is megfigyelték, hogy az első hullámban az emberek sokkal komolyabban vették a szabályozásokat, míg a második hullám alatt nem látnak jelentős változást a kijárási korlátozások által nem érintett időszakokban. Ehhez szerintük az is hozzájárulhat, hogy az emberek a tömegközlekedés alternatíváit keresik.

Az innováció sem maradt el

A pandémia alatt a fejlesztésekre is nagyobb figyelmet fordítottak a cégek, szolgáltatásaikba pedig a felmerülő felhasználói igényeket is igyekeztek beépíteni. A MOL Limo részéről az idei év legnagyobb fejlesztése a napidíjas bérlés életbe lépése volt, ami lehetővé tette a felhasználók számára, hogy kedvezményesen jussanak el vidékre is. A home office munkavégzés növekedésével egyidejűleg a kis- és középvállalkozásokkal való együttműködés is nagyobb mértéket öltött a közösségi autóhasználatban. Ennek oka, hogy az egyes vállalatok által biztosított lízingautók kihasználtsága csökkent, az azokra fizetendő összeg azonban változatlan maradt. Mega Sára, a GreenGo key account menedzsere a portfolio.hu-nak adott nyilatkozatában elmondta: „Az irodákhoz hasonlóan, a céges autóflották is kihasználatlanul álltak az idei év nagy részében, és ez olyan külső kényszerként nehezedik a cégekre, ami előmozdíthatja a carsharing szolgáltatások térnyerését a nagyvállalatok körében.”

Legnépszerűbb cikkeink

Exit mobile version