Connect with us
Pesti Hírlap, sok élmény

Kiemelt hírek

Magyar kurátor a világ élvonalában

Létrehozva:

Fotó: Esterházy Marcell

Először került magyar szereplő az ArtReview Power 100-as listájára. A világ képzőművészeti szereplői közül a lista évről évre a legnagyobb befolyással rendelkezőket veszi számba.

Somogyi Hajnalka művészettörténész, kurátor, az OFF-Biennále vezetője a napokban közzétett lista szerint 2020-ban a szakma 96. legbefolyásosabb szereplője lett. Az ArtReview 2002 óta állítja össze TOP 100-as listáját, melyen jellemzően nagy hatalmú képzőművészeti kurátorok, galériások, múzeumigazgatók, művészetpártolók és alkotók szerepelnek. Az idén először – különös módon azonban – nem egy személy, hanem egy szervezet, a Black Lives Matter vezeti a listát, és felkerült rá a #metoo mozgalom is, ami komoly szemléletváltozást jelez.

„Persze hogy meglepett, nem tudtam róla” – mondta a Pesti Hírlap kérdésére Somogyi Hajnalka művészettörténész, kurátor. „Ez ugyanakkor szimbolikus lista, és az idei különösen az. A helyezés nem a személyemnek szól, hanem azt mutatja, hogy az OFF-Biennále ilyen távolságból is láthatóvá vált.” 

Az ArtReview rangsora a korábbi években inkább pénz- és piacorientált volt, az idei év listája viszont arra mutat rá, hogy nagyon sokat változott a világ, és ezek a változások a művészeti világra is hatással vannak.

„A kortárs művészet nagyon érzékenyen reagál a társadalmi változásokra, hiszen éppen ez az egyik dolga. A titkos zsűri az idén, úgy tűnik, radikálisan más szempontokat vett figyelembe, amikor arról döntött, kiket tekint a legbefolyásosabb szereplőknek” – fogalmazott Somogyi. Mint mondta, a New York-i MoMA igazgatója, a megkerülhetetlen galériák vezetői és művészek ma is szerepelnek a listán, de jóval kisebb számban, és felkerültek olyanok is, akiknek döntően nem piaci befolyása van. „Leginkább azt mondhatnám, hogy ezeknek a mozgalmaknak a szerepeltetése azt jelzi, hogy társadalmi, politikai gondolkodók, véleményformálók is helyet kaptak a rangsorban” – értelmezte a helyzetet.

A 2010-es évek közepén alapított OFF-Biennále tökéletesen illeszkedik ebbe a sorba. A szervezet, illetve az OFF-Biennále mint művészeti projekt annak idején az államilag támogatott intézményrendszer lerohasztására adott válaszként is értelmezhető volt. Az OFF-Biennále szervezői nem fogadnak el állami támogatást, és mint Somogyi mondja, a társadalmi önszerveződés alapjaira helyezi a tevékenységét. Ez a listán való szereplés jól mutatja, hogy az általuk végzett munka eredményesnek bizonyul.

A független képzőművészeti biennálét az idén szervezték volna meg harmadszor Budapesten. A tervek szerint a világjárvány miatt elhalasztott program jövő tavasszal valósul majd meg, és reagálni fog az elmúlt hónapok nagy változásaira és történéseire is.

Legnépszerűbb cikkeink