Archív cikkek

Amerikai előválasztás: Bloomberg odavág

Published

on

New York volt polgármestere, a sikeres vállalkozóként ismert Michael Bloomberg 143 milliárd forintos összeggel szállt be saját elnökjelölti kampányába, tekintélyt parancsoló ütést mérve kihívóira.

Erődemonstrációval felérő kampánynyitó rendezvényt tartott a közelmúltban Michael Bloomberg demokrata elnökjelölt-aspiráns Philadelphiában. A rendezvényen minden díszletelem, a show-t szolgáltató fellépő a milliárdos vagyonáról, illetve bőkezű adományozásairól árulkodott az AP hírügynökség szerint. A bőkezűség nem csak látszat. A milliárdos saját vagyonából eddig 464 millió dollárt forgatott a kampányába, ebből több mint 400-at már el is költött.

A magyar kampányfinanszírozással ellentétben, ahol – leegyszerűsítve – egyforma állami támogatást kapnak jelöltek és pártok, az amerikai előválasztás alatt komoly pénzgyűjtési verseny is zajlik. A szimpatizánsoktól érkező kisebb támogatások ugyan jó alapot szolgáltatnak a sikeres kampányra, de a lobbisták és más politikailag motivált szervezetek felajánlásai meghatározók a végkimenetel szempontjából. Míg Bernie Sanders előbbi csoportra építi kampányát, Michael Bloomberg milliárdos a 63 milliárd dolláros vagyonával óriási előnyben van riválisaihoz képest, ráadásul üzleti érdekeltségeivel magához köt lobbicsoportokat, nem pedig az ő kezét kötik meg.

Fotó: Brett Carlsen / AFP

A Politico című lap Bloomberg eddigi kampányköltéseit elemezve kijelentette, hogy a milliárdos lényegében bevásárolta magát a vitába. A többi jelölt, főleg szociáldemokrata nézeteket valló Bernie Sanders és Elisabeth Warren is folyamatosan azzal vádolja, hogy „be akarja vásárolni magát a Fehér Házba”.

A jelöltek anyagi lehetőségéről árulkodik, hogy Elizabeth Warren a kampányának folytatása érdekében a nevadai előválasztás előtt három millió dollár kölcsönt volt kénytelen felvenni.

Bloomberg a vádaskodást azzal kívánja a maga oldalára fordítani, hogy a többi jelölt gazdasági szakértelmét kérdőjelezi meg, mondván, ő sikeres vállalkozást épített fel, szemben kihívóival. A milliárdos óriási összegeket költ internetes reklámokra, a különböző platformokon történő megjelenésekre, és több száz olyan munkatársat vett fel, akik csakis Bloomberg digitális platformokon történő népszerűsítésével foglalkoznak. A The Wall Street Journal a napokban arról írt, hogy a Bloomberget népszerűsítő kampánycsapat számos tagja havi 2500 dolláros fizetést kap azért, hogy Bloomberget kedvező színben feltüntető fotókat, videókat, bejegyzéseket tegyenek közzé a különböző közösségi médiumokban.

A héten Dél-Karolinában tartanak előválasztást, de a jövő heti „szuperkedden” 14 államban egyszerre szavaznak a demokraták, ahol először kerül fel a szavazócédulákra az előválasztásba a közelmúltban beszálló Michael Bloomberg.

Legnépszerűbb cikkeink

Exit mobile version