Nagyvilág
Ételfutár robotok százai gurulnak már amerikai, brit városok és az észtországi Tallinn járdáin
A futárhiány, a rengeteg ételrendelés és az érintésmentes kiszállítás előnye miatt egyre többen is lesznek.
Már több mint kétmillió rendelést teljesítettek a Starship Technologies futárrobotjai, amik ugyan csak térdmagasságig érnek, de négy nagy pizza is elfér bennük. Beépített GPS, kamera és érzékelők segítségével haladnak a járdán és az úttesten is átkelnek. Egyelőre műholdakról és távirányító központokból felügyelik őket, de nemsokára teljesen önműködően üzemelhetnek. Mikor megérkeznek a kiszállítási címre, a megrendelő csak beírja a kapott kódot a telefonjába, mire kinyílik a robot fedele, és kiveheti belőle az ételt, ami garantáltan nem hűlt ki, és még borravalót sem kell adnia. A futárrobotok eddig nem okoztak balesetet, legfeljebb néha az utcán rájuk csimpaszkodnak a gyerekek, akik játszani akarnak velük. Hendikepjük, hogy lassúak, a végsebességük 2 kilométer/óra, illetve csak a kisebb, kevésbé forgalmas területen ideális a működtetésük, így egy New York, Peking, vagy akár Budapest szintű nagyvárosban egyelőre nem fognak feltűnni. De a kisvárosokat vagy az egyetemi campusokat könnyen kiszolgálják, ez a stratégiája a piacvezető Starshipnek is, amit a Skype-ot kitaláló, majd az eladásából meggazdagodó techvállalkozók, a dán Janus Friis és az észt Ahti Heinla alapítottak. Két éve még csak 250 robotból állt mára ezres flottájuk, amit először a Tescoval együttműködve az angliai Milton Keynes-ben állítottak munkába. Ezután következett Tallinn, majd a Virginia állam-béli George Mason Egyetem campusán szállították ki a Sodexo rendeléseit. Ma már húsz egyetemvárosban vannak jelen, és a közeljövőben újabb huszonöttel bővítik a listájukat – számolt be az AP hírügynökség.
Közben a versenytársak is megjelentek: a kolumbiai Kiwibot négyszáz robottal dolgozik Miami egyetemein, már túl vannak 150 ezer teljesített megrendelésen. A chicagói székhelyű Grubhub élelmiszerfutár cég pedig 50 robotot rendelt a Yandex orosz robotgyártótól, hogy először az Ohio-i, majd más egyetemeken is elindítsa szolgáltatását.
A pandémia kezdete óta világszerte 60-70 százalékkal nőtt az ételházhozszállítás forgalma, de sehol nincs elegendő kiszolgáló kapacitás, így a robotok egyelőre nem veszik el a futárok munkáját, csak besegítenek.