Magyarország
Ötödével kevesebb új autót adtak el tavaly idehaza
Buszból és teherautóból is kevesebbet helyeztek forgalomba.
Magyarországon tavaly 128 031 új személygépjárművet helyeztek forgalomba, 19 százalékkal kevesebbet a 2019-es évinek, a forgalomba helyezést követő hat hónapon belül kivont gépkocsik aránya 25 százalékot tett ki – közölte a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) hétfőn az MTI-vel a 2020. évi új gépjármű forgalomba helyezési piacról készített összefoglalójában.
A közleményben kiemelték, hogy az értékesítésben a benzines autók túlsúlya érzékelhető a dízelek kárára, ami – értékelésük szerint – a szén-dioxid-kibocsátás szempontjából nem jó folyamat, míg más káros anyagok oldaláról nézve kedvezőbb. A tisztán elektromos és a plug-in hibrid autók piaci részaránya 2,5 százalék alatt maradt.
Rámutatnak arra, hogy az elektromos autókra biztosított állami támogatás egy nap alatt elfogyott, azonban a realizált üzlet egyelőre azt mutatja, hogy a gyors foglalás nem minden esetben jelent majd üzletkötést.
Az egyesület közleménye szerint tavaly a használt autó behozatala némileg felette volt az új autókénak. A magyar személygépjárműpark átlagos életkora a 2008. évi 10,5 évről mára 15 év közelébe öregedett, ami azt jelenti, hogy átlagosan EURO 4-es besorolású.
A nagyhaszonjárművek forgalomba helyezése 2020-ban lendületesen indult, bizakodás és erős beruházási kedv jellemezte az üzemeltetőket egészen a vírus magyarországi megjelenéséig. Valamennyi nagyhaszonjármű gyártó a 13-16. hétben bezárásra kényszerült az ellátói láncok akadozása miatt, ezért az új megrendelések mellett a forgalomba helyezések is drasztikusan csökkentek. A magyar piac biztonságát jelzi, hogy 1-2 kivételével nem mondtak vissza megrendelést – írják a közleményben.
Tavaly decemberben 283 darab nagyhaszonjárművet értékesítettek, ami 12 százalékkal marad alatta az előző évi decemberi számnak. A teljes 2020. évben forgalomba helyezett nagyhaszonjárművek száma 3380 darab, ami 36 százalékkal kevesebb az előző évinél, az egyesület becslése szerint 2021-ben az adatok közelítik a 2019. évit.
Múlt évben 632 új autóbuszt helyeztek forgalomba, amely összességében 11 százalékkal marad el az előző évitől. Az autóbusz 2021. évi piaci előrejelzésükben rámutattak arra, hogy a kormány döntése értelmében 2022-től kezdve közbeszerzési eljárást csak tisztán elektromos buszra lehet kiírni, és 2024-et követően csak elektromos buszt lehet forgalomba helyezni Magyarországon a városi alacsony padlós kategóriában, így 2022-ig jelentősebb dízelbuszbeszerzés prognosztizálható.
A motorpiac 2020-ban 5,2 százalékos növekedést mutatott, a trend, mely 2019-ben 30 százalékos darabszám-növekedést okozott, nem fordult meg. Némileg csökkent a 125 köbcentis robogók aránya, nőtt viszont a 125 köbcentis motorkerékpárok eladási darabszáma és ezzel aránya – közölte az MGE.
(MTI)