Archív cikkek
A járványtól kaphat váratlan segítséget a fővárosi kerékpáros közlekedés
Jelenleg is folyik a műszaki tervezése a kerékpáros infrastruktúra veszélyhelyzet miatti gyors bővítésének a fővárosban – tudta meg a Pesti Hírlap. Az intézkedéseknek lesznek ideiglenes elemei is, több esetben viszont elfogadott tervek megvalósítását gyorsítja fel a rendkívüli helyzet.
Az elmúlt napokban több szervezet – a Magyar Kerékpáros Klub, a Közlekedő Tömeg Egyesület – kész javaslatokkal élt a kerékpáros infrastruktúrának a veszélyhelyzet idején történő fejlesztéséről. Több nagyváros (New York, Mexikóváros, Berlin) már kijelölte a járványügyi kerékpársávokat.
Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója szerint a rendkívüli helyzet lehetőséget is kínál arra, hogy a főváros pótolja a töredékes kerékpáros hálózat ma még hiányzó elemeit. Vitézy szerint „a Rákóczi úti tengely, a Nagykörút, az Üllői út, a teljes Bartók Béla út, az Erzsébet híd és a Lánchíd olyan hiányzó láncszemek, melyek most mind a helyükre kerülhetnek”. A BFK vezérigazgatója azt a reményét is kifejezte, hogy az ideiglenesen kialakított kerékpársávok hosszú távon is megmaradjanak, ahogy az az olajválság hatására az 1970-es években történt Hollandiában és Dániában.
„Miközben az autóforgalom a felére, a tömegközlekedés a 80-90 százalékára esett vissza Budapesten, a kerékpárral közlekedők száma nem csökkent a mérőpontokon” – tudtuk meg Halász Árontól, a Kerékpáros Klub szóvivőjétől. Az általuk kidolgozott javaslatcsomagban az ideiglenes, a veszélyhelyzet idejére alternatívát kínáló kerékpársávok mellett több olyan javaslat is szerepelt, amelyek már megtervezett, könnyen megvalósítható hosszú távú intézkedések lehetnek. Ilyenek a Bartók Béla úti kerékpársáv a jelenleg hiányzó, középső szakaszon, kétoldali kerékpársáv és busz-kerékpársáv a Tétényi út Bartók Béla és Etele út közötti szakaszán – amely egy megvalósításra váró VEKOP projekt –, továbbá a Nagykörút és Kálvária tér közötti kerékpársáv a Baross utcában.
„Jelenleg is folyik a műszaki tervezése a kerékpáros infrastruktúra veszélyhelyzet miatti gyors bővítésének” – mondta el Balogh Samu, Karácsony Gergely kabinetfőnöke a Pesti Hírlapnak. Ennek vannak olyan elemei, amelyeket valóban a fiókból kell elővenni és leporolni – mint a Bartók Béla úti kerékpársáv, amelyre már néhány éve léteznek tervek –, és vannak olyan ideiglenes elemei, amelyeket egyelőre korai lenne megígérni, hogy meg is valósulnak vagy megmaradnak a későbbiekben. Ezekről a napokban várható döntés.
A Főpolgármesteri Hivataltól azt a tájékoztatást kaptuk, hogy az új útvonalak megnyitására „a szokatlanul hideg idő elmúltával”, azaz április elejétől lehet számítani.