Kiemelt hírek
5 év 8 hónapot késett tavaly a MÁV
Eddigi legrosszabb késési rekordját hozta össze a MÁV: körülbelül hárommillió percet késtek a vonatok tavaly.
Körülbelül hárommillió percet, vagyis öt év nyolc hónapot késtek a MÁV vonatai 2023-ban, ami a jelenlegi módszertan szerinti számítás 2017-es bevezetése óta a legrosszabb eredmény – írja a Telex. Drámai ütemben romlik a vasúttársaság teljesítménye, hogy arról írtunk egy traktornak is sikerült megelőznie a MÁV motorvonatát, de falevelek miatt is késtek már vonatok.
MÁV: az utasok nem mindig késnek annyit, mint a vonatok
A MÁV 2017 óta egy olyan standardot használ, amelybe csak a 6 percnél hosszabb késéseket számítják bele, vagyis az 5 perc 59 másodperccel később érkező vonat még pontosnak számít. Ha pedig ezeket a hat percnél hosszabb késéseket összeadogatjuk, megkapjuk a MÁV teljes késési idejét. Ez tavaly körülbelül 3 millió perc volt, ami nagyjából 5 év 8 hónapnak felel meg, és messze meghaladja az előző évek értékeit – írja a lap.
Az adatok azt mutatják, hogy 2020-hoz képest 80, 2018-hoz képest 40 százalékkal késtek többet a MÁV vonatai. 2017-ben ráadásul még csak 3,5 évet késett a MÁV, tehát az új módszertannal mért időszak messze legrosszabb eredménye. A MÁV 5 év 8 hónapos késése 176,5 évnyi teljes menetidőhöz viszonyul. A vasúttársaság igyekszik leszögezni, hogy az utasok nem mindig késnek annyit, mint a vonatok, mert azt nem számítják bele ebbe a statisztikába, amikor egy baleset vagy fennakadás miatt pótlóbuszokkal szállítják őket.
Az összes járat teljes menetideje az elmúlt hat évben 84 millió percről 93 millió percre nőtt, ha ezekhez hasonlítjuk az éves késéseket, azt látjuk, hogy 2020-ig javultak a késési adatok, azóta viszont rohamosan romlanak. A MÁV adatai szerint egyébként csak minimálisan indítottak kevesebb vonatot 2020-ban, mint azelőtt, de a társaság szerint akkor és 2021-ben „a járványügyi korlátozások hatása miatt az utasforgalmi okokra visszavezethető késések mértéke csökkent”. Ezt a javulást azóta drasztikus léptékű romlás váltotta fel.
A vonatok késései nem a MÁV hibája
A MÁV késéseit egyébként nagyrészt nem a vonatokat üzemeltető MÁV-Start hibái okozzák, hanem valamilyen egyéb ok. Ezek nagy része az infrastruktúra borzalmas helyzetével függ össze, a társaság saját szavaival a gyakori okok között van, hogy a balesetek esetén a helyszíneléshez 2-3 órára le kell zárni a vasútvonalat. Ez egyvágányú pálya esetében forgalomszünetelést, kétvágányú pályánál vagy korlátozást, vagy szintén forgalomszünetet jelent. Gyakoriak a műszaki problémák, így a pályahiba, biztosítóberendezés meghibásodása, járműhiba, sebességkorlátozás, sorompó üzemzavara, esetleg meghibásodása. Előfordul ezen kívül a szomszéd vasúttársaság pályahálózatáról érkező vonatok átvett késése, hatósági intézkedés vagy időjárási behatás. Mindezek mellet a vonatok saját késése is hatással lehet egymásra, például a csatlakozások megvárása vagy az egyvágányú pálya miatt.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: BalkansCat – Shutterstock)