Connect with us
Pesti Hírlap, egy újság, sok élmény

Kiemelt hírek

Óriási veszteségek Németországban

Létrehozva:

Fotó: AFP / Christof Stache

Már körvonalazódik, mekkora kárt szenvedett el a német állam az áradások miatt.

A helyreállítás milliárdokba és évekbe telhet. A katasztrófa akár kormányváltást is hozhat a klímaváltozás kérdéséhez egyre tudatosabban álló Németországban.

Elsodort otthonok, sárban és vízben álló munkahelyek, megsemmisült utak – megérkeztek az első kárjelentések Németországból, miután egy hete hatalmas árvíz lepte el az állam nyugati régióit, valamint a környező országokat. Egyelőre nincsenek pontos adatok a veszteségekről, de annyi biztos, az áradások nem ugyanolyan mértékben sújtották a különböző területeket. 

 

„Elvitte őket a víz”

Míg Németország és Belgium egyes részein még mindig áldozatok után kutatnak, addig néhány területen apadni kezdett a víz, és a javítási munkálatok is megkezdődhettek. „Vannak házak, amelyek egyszerűen eltűntek. Elvitte őket a víz” – számolt be a katasztrófa helyszínéről a Deutsche Welle. A lap arról írt, hogy a területen élők többsége szinte minden vagyonát elvesztette. Eddig legalább 170 ember halt meg az áradások miatt, és további 155 személyt keresnek az ahrweileri régióban. A mentési műveletek egyik lebonyolítója szerint az eltűntek többsége valószínűleg már nem él.

A régióban teljesen megállt az élet. A víz nemcsak az ott élők autóit és otthonát sodorta el, sokak számára egyelőre az sem világos, mikor kezdhetnek ismét pénzt keresni. Mivel a gyárak és cégek veszteségei szintén óriásiak, a területen többek között egy csaknem 280 embert foglalkoztató autógyárnak, Bad Münstereifel központjában pedig 50 üzletnek kellett bezárnia. „Mikor tavaly márciusban megjelent a járvány, kénytelenek voltunk abbahagyni a munkát, és csak nyáron nyithattunk. Ez szeptemberig tartott, mert utána egészen májusig megint be kellett zárnunk a pandémia miatt. Gondoltuk, befektetjük a pénzünket, és felújítjuk a bárunkat. És tessék, most teljesen tönkrement az épület az árvíz miatt!” – panaszolta egy kocsmáros. 

 

Előre szóltak

A gyárak, üzletek és vállalkozások mellett a régió infrastruktúrája is megsemmisült. Eltűntek az utak, több híd pedig összeomlott. A német vasút egyelőre nem rendelkezik konkrét adatokkal a károk mértékéről, de az első beszámolók szerint legalább 600 kilométeres sávban rongálódtak meg a sínek, oda a jelzési technika, és az ehhez szükséges eszközök is. Emellett 20 mozdonyt és vonatot biztosan nem lehet hónapokon keresztül használni, és további 80 vasútállomás van romokban.

A mostani Németország és Belgium eddigi egyik legsúlyosabb áradása. Egyes portálok arról írnak, hogy a II. világháború óta nem lehetett ilyen mértékű környezeti katasztrófával találkozni. A német állampolgárok dühösek, és magyarázatot várnak a kormánytól, pláne, hogy a hírek szerint az áradás előtt lett volna lehetőség a lakosság tájékoztatására: a Stern.de hétfőn azt írta, hogy a németországi katasztrófa mégsem érte olyan váratlanul a térséget, mint azt először feltételezték. Hannah Cloke, a readingi egyetem vízügyi professzora a Sunday Times-nak elmondta, a műholdak kilenc nappal az áradás előtt, rögzítették a közelgő katasztrófa első jeleit. Emellett a szakértők is azt állították, hogy az áradás előtt négy nappal figyelmeztették a térségeket. 

 

Előny a zöldeknél?

Angela Merkel német kancellár is megszólalt ezzel kapcsolatban, és azt ígérte, megvizsgálják, történt-e hiba a katasztrófavédelmi rendszerben. A német kormány emellett igyekszik a lehető leggyorsabban reflektálni a helyzetre. Olaf Scholz pénzügyminiszter szerdán jelentette be, hogy összesen négyszázmillió eurós azonnali segélyt különítenek el a felújításokra a költségvetésből. 

Bár a kár mértéke még megközelítőleg sem ismert, az biztos, hogy az Ahr és az Erft folyó völgyének rekonstrukciója ennél sokkal többe fog kerülni. A berlini kabinet egy több milliárd eurós újjáépítési alap létrehozását is tervezi, de ennek mértékéről csak azután döntenek, ha pontosabban is felmérték a károkat. 

A Deutsche Welle egy, a német kormányhoz közelálló forrásra hivatkozva azt írja, csak a vasúthálózat és az utak esetében egy körülbelül kétmilliárd eurós kárra lehet számítani. Emellett már az is egyre világosabb a felújításokkal kapcsolatban, hogy a régió helyreállítása évekbe telik majd. 

Olaf Scholz nincs könnyű helyzetben. Az alkancellár számára különösen fontos lenne, hogy helytálljon, hiszen Angela Merkel utódjaként, a német szociáldemokraták kancellárjelöltjeként indul a szeptemberi választásokon. A Spiegel viszont nem tartja kizártnak, hogy a mostani árvíz a klímaváltozáshoz egyre tudatosabban álló Németországban a Zöldeknek hozza meg előnyt.

 

Jön a Duna

Az Ausztriában és Németországban lehullott nagy mennyiségű csapadék miatt a Duna is megemelkedett, köztük Szlovákiában és Magyarországon. A folyó vízszintje Pozsonynál kedden tetőzött, ekkor 734 centiméter magasan állt – írta az Új szó. Az Időkép pedig arról számolt be kedden, hogy a Duna északi szakaszain többfelé meghaladja a vízszint az árvízvédelmi készültségi szintet, Nagybajcsnál és Gönyűnél másodfokú, Komáromnál, Dunaremete, Dobrogaz és Rajka településeknél pedig elsőfokú árvízvédelmi készültség lépett életbe. Emellett Győrben is több intézkedést kellett meghozni a Mosoni-Duna áradása miatt.

 

Cserdi Dóra

Legnépszerűbb cikkeink