Kiemelt hírek
Hová lettek a jó kvízműsorok?

A hetvenes években még a közszolgálati tévé gyártott saját vetélkedőket, majd a kereskedelmi tévézés hozta be a külföldi formátumokat.
Egy biztos: imádtuk, néztük a kvízműsorokat, és másnap a Barátok Közt történései mellett biztosan a helyes válaszokról és a kvízmester poénjairól beszélgettünk.
Sokunknak közös élménye lehet a 2000-es években hétköznap esti családi program, az RTL Klubon futó Legyen ön is milliomos!. A kérdező székében Vágó István, kör alakú nézőtér, kék fények, drámai főcímzene. A hetvenes évektől kezdődően rendre jelen voltak a műveltséget és lexikális tudást, általános tájékozottságot próbára tévő műsorok, Vitray Tamás, Egri János, Vágó István vagy Gundel-Takács Gábor vezetésével.
2002-ben azonban betörtek a főműsoridőbe a külföldi mintára készült reality show-k is: a Big Brother a TV2-n, a Való Világ pedig az RTL Klubon. A valóságshowk jelentőségét jól mutatja, hogy egy idő után a realitycelebeket műsorvezetői szerepben is láthattuk.
Lapunk kérdésére Gundel-Takács Gábor televíziós műsorvezető és újságíró elmondta, hogy szerinte különböző okokból tűntek el ezek a műsorok. A kereskedelmi tévézésben egyszerűen
ma már nem elég az embereknek, hogy két ember ül egy műsorban és beszélgetnek, ez már nem hoz nézettséget és pénzt.
Forrás: TV2
„Változik az általános műveltség és az általános tájékozottság. Ami régen az általános műveltség része volt, azt ma már nem ciki nem tudni” – magyarázta. – „Amikor legutóbb készültem vetélkedőműsorra, két évvel ezelőtt a Legyen ön is milliomosra, akkor bele kellett néznem a Trónok harca sorozatba, mert több kérdés is volt azzal kapcsolatban, és
nem engedhettem meg magamnak, hogy fogalmam se legyen róla.”
Az internet segítségével a különböző médiumok (tévé, rádió, nyomtatott sajtó) elkezdtek egy nagy közös médiummá összekapcsolódni, ez az úgynevezett médiakonvergencia. Ez a folyamat érezhető például a magyar fejlesztésű Honfoglaló játékon. A kvízjáték 2002-ben debütált az interneten, és óriási sikere lett. 2017 és 2019 között a Duna TV készített belőle tévés vetélkedőt, amit minden hétköznap este sugároztak. A közösségi élmény fokozására pedig jó példa a 2011 és 2017 között sugárzott Maradj talpon!, ami aktív Facebook-oldalt üzemeltetett, ahol lehetett tippelni vagy éppen részt venni a nyereményjátékokban.
Gundel-Takács is úgy véli, hogy míg a kereskedelmi adóknak már üzleti szempontból nem áll érdekében ilyen műsorokat gyártani, addig a köztévének ez feladata lenne, a műveltségi vetélkedők edukáló és értékteremtő funkciójuk miatt.
-
Magyarország2024.12.09. 8:32
Karácsonyi slágerterméket hívott vissza a Lidl
-
Magyarország2025.01.16. 6:56
Februártól drágul a műszaki vizsga, de ez még nem minden
-
Magyarország2025.02.08. 12:30
Számos program lesz a farsangi időszakban a Balatonnál
-
Magyarország2025.02.19. 10:49
Nő a bírák és a bírósági dolgozók illetménye