Connect with us
Pesti Hírlap, sok élmény

Nagyvilág

Kaliforniai tudósok: a világegyetemnek csak a harmada anyag

Létrehozva:

A Tejút galaxis / Fotó: YouTube

Az sem egyenletes eloszlásban, és ez így van jól.

A Kaliforniai Egyetem riverside-i campusán dolgozó tudóscsoportok egyike kiszámolta az eddig lehetetlennek tűnő feladványt: mennyi anyag van a kozmoszban – írja a Qubit, az Astrophysical Journal folyóiratban a napokban közzétett tanulmányuk alapján. Eszerint az anyag a világegyetem 31 százalékát teszi ki, míg a fennmaradó 69 százalék sötét energia.

Mohamed Abdullah, a Kaliforniai Egyetem fizika és csillagászat tanszékének mesterszakos diákja és a tanulmány első szerzője szerint, ha a világegyetemben lévő összes anyagot egyenlően oszlatnánk el a térben, akkor az átlagos anyagsűrűség köbméterenként mindössze körülbelül hat hidrogénatommal lenne egyenlő. „De mivel tudjuk, hogy az anyag 80 százaléka valójában sötét anyag, igazából a világegyetemben lévő anyag nagy része nem hidrogénatomokból áll, hanem olyan típusú anyagból, amelyet még a kozmológusok sem értenek” – jegyezte meg.

A Kaliforniai Egyetem kutatóinak sikerült megállapítaniuk a lehető legjobb összesített értéket, és végül arra jutottak, hogy a világegyetemben plusz-mínusz 1,3 százalékos eltéréssel 31,5 százalékot tesz ki az anyag és az energia mennyisége.

A kutatás további részletei a Qubit cikkében.

Legnépszerűbb cikkeink