Connect with us
Pesti Hírlap, sok élmény

Kiemelt hírek

Induljon több vonat a felújított vonalakon – kérik a civilek

Létrehozva:

A felújításra elköltött százmilliárdok ellenére nem csökken érdemben a menetidő a hatvani és a pusztaszabolcsi vonalakon, és nem növelik lényegesen a vonatok számát sem – állítja a Közlekedő Tömeg és a Magyar Közlekedési Klub. Az utasok több zónázó járatot, és később induló utolsó vonatokat szeretnének.

Összesen 358 észrevétel érkezett a menetrendi egyeztetés keretében, melyet májusban a Közlekedő Tömeg Egyesület és a Magyar Közlekedési Klub indított, megelégelve, hogy Magyarországon a vasúti menetrend tervezése évtizedek óta a lakosság megkérdezése nélkül történik.

Az egyesület egy tavasszal kiszivárgott tervezetre várta a lakossági véleményeket, melyeket a megfogalmazott igények alapján csoportosított és vonalanként röviden összefoglalt, majd a két civil szervezet menetrendi javaslataival együtt továbbított az illetékeseknek, a közszolgáltatást megrendelő Innovációs és Technológiai Minisztériumnak (ITM), a menetrendek szerkesztésében részt vevő Közlekedéstudományi Intézetnek és a vonatokat üzemeltető MÁV-Startnak.

Az érkezett reakciókból egyértelmű kép rajzolódik ki: az utasok nem értenek egyet az Innovációs és Technológiai Minisztérium bármiféle menetrendi bővítést a spórolás jegyében ellenző politikájával, helyette több éve, évtizede fennálló problémákra szeretnének megoldásokat látni.

Van, akit teljesen elriaszt a vasúti közlekedéstől, hogy Budapestről a vidéki nagyvárosok jelentős részébe már 20 óra előtt elindul az utolsó vonat. Többek között Szegedre, Sopronba, Szombathelyre, Pécsre, Záhonyba szeretnének sokan később is eljutni.

A Szerencs–Sátoraljaújhely vonal használói azt várták a vasútvillamosítástól, hogy gyorsabban juthatnak el Budapestre, ehhez képest a kiszivárgott tervezet szerint minden közvetlen sebesvonat megszűnne. Az utasokkal egyetértve a jelenleg csak Miskolcig közlekedő intercityk meghosszabbítását javasoljuk Sátoraljaújhelyig.

Dízelmozdony vontatta vonat halad 2019. június 4-én, az akkor villamosítás alatt álló Szerencs-Sátoraljaújhely vasútvonalon, a háttérben az áradó Bodrog látható/ Fotó: MTI/Máthé Zoltán

A felújításra elköltött százmilliárdok ellenére érdemben nem csökken a menetidő, és nem is nő a járatsűrűség a hatvani és a pusztaszabolcsi vasútvonalakon.

Az észrevételt írók döntő többsége egyetért a tervvel, mely szerint az Esztergom–Komárom vonalon közlekedő vonatok számát jelentősen növelnék. A Közlekedő Tömeg minden regionális vasútvonalon kínálati ütemes menetrend bevezetését javasolja, hiszen naponta kettő-négy vonatpár szinte senkinek nem jelent valódi alternatívát.

Jelenleg is közlekedő vonatok összekötésével vagy meghosszabbításával már decembertől elindíthatóak lennének olyan interregionális viszonylatok, melyekkel átszállás nélkül, Budapestet elkerülve lehet utazni a különböző megyében fekvő vidéki városok között.

Magyarországon a regionális és távolsági közösségi közlekedés közszolgáltatásként üzemel, finanszírozása jelentős részben a központi költségvetésből történik, ezért nincs rendben, hogy a vasúti menetrend tervezéséből az ITM és a MÁV-Start kizárja a lakosságot és az önkormányzatokat is. Szerintük a változtatások hátterében objektív szempontok helyett a politikusok és a cégvezetők hatalmi játszmái állnak és a minisztérium és a vasúttársaság között húzódó ellentétnek köszönhető, hogy az új menetrendet sokszor az utolsó utáni pillanatban tudják csak meg az utasok.

A civilek szerint az ország egészére kiterjedő, legalább 15 éves távú regionális és távolsági közösségi közlekedési koncepciót kell készíteni.

Az egyesület honlapján írja le még részletesebben javaslatait, amelyek lényege röviden összefoglalva:

A felújított hatvani vasútvonalon:

  • induljon új zónázó vonat Budapestről Gyöngyösre és Jászberénybe,
  • közlekedjen a Budapest-Miskolc intercity Sátoraljaújhelyig,
  • álljon meg kevesebb helyen az egri gyors.

A felújított pusztaszabolcsi vonalon:

  • induljanak zónázó vonatok Budapestről Sárbogárdig,
  • induljon kétóránként intercity a fővárosból Kaposvárra,
  • közlekedjen interrégió vonat Kecskemétről Kaposvárra és Győrből Bajára.

Legnépszerűbb cikkeink