Archív cikkek
Lassan reagál az EU a koronavírus-válságra
Van terv a járvány okozta gazdasági kárenyhítésre, csak nem tudni, mikor valósulhat meg. A légi közlekedés szabályainak lazításával először a légitársaságok helyzetén könnyítenének.
Nem csak Budapesten, Brüsszelben is a koronavírus alakítja a politikai napirendet, miután Ázsiát követően Európa lett a járvány gócpontja. Hiába terjedt azonban villámgyorsan a kór Olaszországban, az Európai Unió közös fellépését célzó döntésekre még várni kell. Egyelőre Ursula von der Leyen bizottsági elnök keddi bejelentése is csak elvi: eszerint az unió 25 milliárd eurós alapot hozna létre a járvány okozta gazdasági károk enyhítésére. Az Európai Bizottság magyarországi képviseletének sajtóosztálya megkeresésünkre arról tájékoztatott, hogy jelenleg jogszabályi kidolgozás alatt vannak a bizottsági intézkedések. A kárenyhítési alapról szóló tervezetet a héten már az Európai Parlament és az állam- és kormányfőket tömörítő Európai Tanács felé javasolná a testület.
Kérdés azonban, hogy a „Koronavírus kárenyhítési alapot”, mikor fogadja el mindkét uniós szerv. A járványhelyzetre hivatkozva ugyanis a parlament elhalasztotta jövő heti üléseit, a legközelebbi plenáris ülésre pedig csak április elején kerül majd sor.
A Pénzügyminisztérium már pályáztatna?
A 25 milliárd eurós kárenyhítés egy részét, 7.5 milliárdot az egyes országoknak megítélt, eddig fel nem használt strukturális alap adná. Ezt egészítené ki további 17,5 milliárd eurós, a koronavírus járvánnyal kapcsolatos strukturális alap. Mozgásteret adhat a tagállamoknak, hogy a nemzeti programok módosíthatóak azután, hogy az Európai Bizottság kidolgozta az új jogszabályt. Az alap kidolgozását ismerő parlamenti forrásunk szerint a rendelkezésre álló összegeket az egészségügy, rövidtávú munkavégzés, munkaerőpiac és a speciálisan érintett egyéb szektorok felé átirányíthatnák ott, ahol erre szükség van.
Úgy tudjuk, a magyar Pénzügyminisztériumban tegnap már fel is merült, hogy a koronavírus járvánnyal kapcsolatos egészségügyi pályázatokat írjanak ki. Forrásunk ugyanakkor megjegyezte, hogy normális esetben több hónap is eltelhet egy pályázat kiírása, és a tényleges szerződés megkötése között – vagyis ez az út is csak hosszú távon enyhítheti a gazdasági károkat.
Először a légitársaságok
Az Európai Bizottság arra is felhívta figyelmünket, hogy a testület ideiglenesen lazítani fogja a légi közlekedés szabályait, az úgynevezett repülőtéri résidő eltörlésével támogatva a járvány által kifejezetten sújtott légitársaságokat. Adina Vălean közlekedéspolitikáért felelős biztos úgy fogalmazott, hogy az intézkedés lehetővé teszi, hogy a légitársaságok a járvány okozta csökkenő keresletnek megfelelően alakítsák a kapacitásukat, beszüntethetővé válnak például az uniós jog miatt üresen közlekedő, úgynevezett szellemjáratok is.